Boek review : Prins Charles- Een uitzonderlijk leven in de schaduw van de troon

9200000075940149

Auteur: Sally Bedell Smith
Uitgever: Nieuw Amsterdam
Nederlandstalig
638 pagina’s

Tegendraads, spiritueel, hartstochtelijk: in de verrassende biografie Prins Charles laat Sally Bedell Smith de ware Charles zien, met al zijn ambities, overtuigingen en onzekerheden. De auteur voert ons door zijn eenzame kinderjaren en moeilijke middelbareschooltijd. Bedell Smith beschrijft onomwonden de vele liefdesaffaires, en we maken kennis met Charles’ intellectuele passies, zijn activiteiten als ondernemer en spirituele zoektocht.

Dit is de eerste gezaghebbende biografie dat een ander licht werpt op de dood van Diana, het huwelijk met Camilla en de voorbereidingen op de troon. Op basis van uitgebreid onderzoek en honderden exclusieve interviews schets Bedell Smith een veelzijdig beeld van een man wiens leven complexer, tragischer maar ook opwindender is dan we tot nu toe wisten.

Als je Prince Charles leuk vindt, zul je zeker genieten van dit boek. De auteur, Sally Bedell Smith, heeft uitgebreide biografieën over de koninklijke familie geschreven. Prins Charles, die het grootste deel van zijn leven in de schaduw naast de troon van Engeland heeft doorgebracht. Zijn moeder, koningin Elizabeth II, Koningin sinds 1953 na de dood van haar geliefde vader. Prins Charles heeft een opmerkelijk leven geleid onder buitengewone omstandigheden, een aparte en eenzame opvoeding door kindermeisjes etc. Hij werd geboren in de koninklijke familie en men had hoge verwachtingen van de Prins, die daardoor immer op zoektocht was naar zinvolle tijdsbestedingen en erkenning.

Het boek begint met de opvoeding van Prins Charles met kindermeisjes , zijn school periode en zijn relatie met de koningin-moeder. Hij was haar favoriete kleinkind. Het boek beschrijft ook zijn relatie met Camilla Shand Parker-Bowles in de afgelopen decennia(s). De druk op Prins Charles om te trouwen met een maagdelijke bruid was enorm . Zijn huwelijk met Lady Diana Spencer moest het sprookje worden. Helaas was het huwelijk vanaf het begin verdoemd dit omdat Prins Charles zijn hart allang aan een andere vrouw had verloren en Lady Diana Spencer niet goed was voorbereid op een leven binnen de Koninklijke familie.

De meeste mensen hebben geen idee dat Prins Charles liefdadigheidsorganisaties zoals Prince’s Trust, naast andere patronages, liefdadigheidsinstellingen en organisaties in het hele land runt en met succes. Dit boek is een eerbetoon aan het leven en werk van Prins Charles. Dit boek zou de geruchten en roddels ( in het leven geroepen door Prinses Diana en haar liefhebbers) moeten verdrijven en het verhaal over Prins Charles rechtzetten.
Het boek geeft een beeld van een gecompliceerde man, die van lezen, schilderen en biologisch tuinieren en zijn Charity werk houdt. In hoeverre de verhalen rondom de Prins en Diana op waarheid berusten blijft ook na het lezen van dit boek gissen. We zullen de waarheid in het midden moeten zoeken. Beide hebben fouten gemaakt met hun buiten echtelijke relaties.
Kort samengevat : Een goede biografie van iemand met een aparte opvoeding. . Het eenzijdige verhaal van Diana wordt enigszins doorgeprikt. Boek Leest lekker weg .

Het boek is o.a. te verkrijgen bij : bol-com-logo NWadam logo