Book review : Koning Artur in meervoud- de mythe ontrafeld ( Dutch)

9200000079971838

Koning Artur in meervoud- de mythe ontrafeld

Auteur: Jozef Janssens
Uitgever: Amsterdam University Press

Koning Artur en zijn entourage behoren tot de meest populaire figuren uit de wereldliteratuur. Camelot, Excalibur, Avalon, Merlijn de tovenaar, Lancelot en Guinevere, Tristan en Isolde, Walewein, de fee Morgane… zijn klinkende namen.
De invloed van de Arturverhalen tot op vandaag is bijzonder complex: Harry Potter is een nieuwe Artur, The Lord of the Rings baadt in de sfeer van de middeleeuwse Arturromans …
Koning Artur in meervoud is een reis door de cultuurgeschiedenis, maar voert ons ook naar de klippenkust van Cornwall, de bergen van Wales, het Bretoense binnenland, Italiaanse kastelen, Stonehenge, de krijtrotsen van Albion en vele andere plaatsen waar een zweem van mysterie hangt. De vele, soms nooit eerder gepubliceerde illustraties tonen de vele gezichten van ‘de held en zijn ridders’.
Jozef Janssens is em. Professor en gespecialiseerd in middeleeuwse literatuur. Koning Artur fascineert hem al jaren.

Wat is echt waar, wat zijn de verzinsels en wat is de oorsprong, van de vele verhalen over Koning Arthur. De meeste antwoorden vindt je op één plaats bij elkaar in dit boek over Arthur. Of je nu van strips met de Rode Ridder of films/ boeken met Harry Potter in de hoofdrol houdt : de rode draad is telkens weer die ene mythische figuur die al ruim vijftien eeuwen door de Europese cultuurgeschiedenis waart: Koning Artur. Samen met o.a. Merlijn en Lancelot behoort hij tot de bekendste figuren uit de wereldliteratuur.
Koning Arthur (ook Artur of Artus) is een figuur uit de Keltische legenden en de middeleeuwse hoofse literatuur, wiens historiciteit niet vaststaat. Ook na dit boek niet. Hij is de centrale figuur in de Arthur-legenden. Arthur wordt het eerst genoemd in Welshtalige literatuur.

king-arthur
Het eerste echte verhaal over koning Arthur stamt uit omstreeks 1138 en is van de hand van de Britse schrijver Geoffrey van Monmouth. In zijn Historia Regum Brittaniae beschreef hij het gehele leven van de legendarische koning en diens verovering van Groot-Brittannië op de Picten en de Schotten. Hierbij betrok Geoffrey voor het eerst ook de karakters van de magiër Merlijn en Uther Pendragon, de vader van Arthur.
In de middeleeuwen veranderde de aard van de Arthurverhalen. Veel schrijvers bouwden voort op het werk van Monmouth, maar legden de nadruk op andere zaken. Zo introduceerde de Franse dichter Chrétien de Troyes het verhaalelement van de Heilige Graal en schreef hij voornamelijk over personages als ‘Lancelot’, ‘Perceval’ en andere ridders van de Ronde Tafel. Daarnaast moest de heroïek uit de oude Welshe legendes in deze tijd steeds vaker plaats maken voor een nadruk op de romantiek.
Het hoogtepunt van de legendes rond koning Arthur werd bereikt met de publicatie van Le Morte d’Arthur in 1485. Dit boekwerk van de Engelse schrijver Thomas Malory omvat een compilatie en hervertelling van alle oude Engelse en Franse volksverhalen rondom Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel, aangevuld met enkele originele verhalen van Malory zelf.

arthur1

Al deze feiten heeft de auteur op een boeiende wijze beschreven, Het boek leest vrij gemakkelijk weg. Tevens is het boek rijk voorzien van schitterend beeldmateriaal.
Als je gelooft in de mythe rond Koning Arthur dan is dit boek zeker een aanrader!