Book review : Tsaar Alexander I

9200000087308407

Tsaar Alexander I- de dubbele vadermoord van een Christen-Unionist
Auteur: Jeannick Vangansbeke

Uitgever: Uitgeverij Aspekt

De Belgische historicus Pirenne was secretaris van Leopold III, koning van België, en net als zijn baas rekende hij, voor de naoorlogse vrede, meer op de Verenigde Naties dan op de NAVO. Zo zag hij in tsaar Alexanders Heilige Alliantie een voorloper van de Volkenbond en de VN. Een morele orde, nadat decennia geweld de basis van de machtsverhoudingen was geweest, de analogie van Alexander I Romanov met Woodrow Wilson, lag voor de medewerker van Leopold III erg voor de hand! De publieke opinie was in 1814 op de hand van de tsaar, net als in 1919 op die van Wilson. Maar in beide gevallen duurde de hoop één jaar… Humanitaire interventie is ook een Russische uitvinding. Op een moment dat Russische vliegtuigen Syrië bombarderen om christenen en sjiieten te ‘redden’, is het goed hieraan te herinneren. Tsaar Alexander I was betrokken bij een complot om zijn vader Paul I te vermoorden. Paul had immers met Napoleon zaken willen doen! Na een reeks nederlagen kwam hij zelf een tijdje in de ban van de Fransman. Na zijn triomfantelijke intocht in Parijs, leidde hij de Heilige Alliantie waarin werd overlegd hoe het verder met Europa moest. Wat Woodrow Wilson was voor de Eerste Wereldoorlog, was tsaar Alexander voor de Franse revolutionaire oorlogen: hij maakte er een einde aan, met de expliciete bedoeling om oorlog voor altijd uit te bannen! Kon enkel een gezamenlijke vloot van de beschaafde wereld, kanonnen gericht op Istanbul, de slachtpartijen op bevel van de sultan stoppen? Of was de sultan, net als de paus geen lid van de Heilige Alliantie, gedoemd te verdwijnen? Wat was de juiste invloed van profetes Juliane von Krüdener op de tsaar?

Jeannick Vangansbeke schreef meerdere biografieën en boeken over de Franse geschiedenis. In deze biografie schrijft hij over tsaar Alexander de eerste van Rusland (1777-1825). Hij kwam aan de macht nadat zijn vader Paul I in 1801 tijdens een paleis-coupe werd vermoord.
Alexander leidde Rusland naar de overwinning tegen Napoleon tijdens de Russische veldtocht van 1812. Na de overwinning op Napoleon was Alexander één van de belangrijkste staatslieden van Europa. Hij zette zich in voor een internationaal systeem om oorlog uit te bannen.
Het boek was niet eenvoudig om te lezen, heel veel namen, jaartallen die niks met Alexander I te maken hebben, het zijn alleen vergelijkingen… Geen verhaallijn…Konden er niet echt een touw aan vast knoppen. Erg jammer want had hoge verwachtingen van het boek. Maar smaken en meningen verschillen. Wat voor ons een minder boek is, kan voor een ander een top boek zijn!

Onze dank gaat uit naar Uitgeverij Aspekt voor het beschikbaar stellen van een recensie- Exemplaar

Boek verkrijgbaar bij o.a. : aspekt_headerlinks8 amazon-logo bol-com-logo