Book review : 100 jaar Hilversum mediastad- honderd jaar omroep 1918-2018

9200000056845878

100 jaar Hilversum mediastad- honderd jaar omroep 1918-2018
Auteur: Peter Schavemaker
Uitgever: Conserve, Uitgeverij

Het boek 100 jaar Hilversum Mediastad van auteur Peter Schavemaker vertelt in details het verhaal Hilversum, ooit een rustig tuin- en weversdorp, vanaf 1918 veranderde in het middelpunt van de Nederlandse omroepgeschiedenis. Sommige detail worden voor het eerst gepubliceerd. Bij de Hilversumse burgemeester Reymer zorgde de komst van de omroep destijds nog voor grote angst. In 1927 zei hij: ‘De toekomst zal moeten leren of en in hoeverre uitbreiding van deze industrie voor gemeente Hilversum een onverdeeld gemeentebelang is te noemen.’ Honderd jaar later is Hilversum dé mediastad van Nederland, waar 12.000 mensen werken in de creatieve industrie bij zo’n 1700 bedrijven. Het boek kijkt vooruit hoe Hilversum mediastad kan blijven in de toekomst binnen het huidige, snel veranderende medialandschap. In het boek komen sleutelfiguren aan het woord: (oud-)politici en (voormalige) omroepmedewerkers, maar ook inwoners van Hilversum en bedrijven. Peter Schavemaker (Nijverdal, 1967) is media- en muziekjournalist. Hij groeide op in Hilversum en kwam van jongs af aan bij de omroepen als medewerker van de ziekenomroep RANO en lokale omroep. Later werkte hij ook voor de KRO, RTL en NCRV. Hij schrijft voor Reporters Online/Blendle, Spreekbuis.nl ; Broadcast Magazine, dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA-gids, NPO, Radio 2, KRO Studio, HUMO en het Amerikaanse vakblad Animation Magazine.

Over de auteur:download
Peter Schavemaker (Nijverdal, 1967) is media- en muziekjournalist. Hij groeide op in Hilversum en kwam van jongs af aan bij de omroepen als medewerker van de ziekenomroep RANO en lokale omroep. Later werkte hij ook voor de KRO, RTL en NCRV. Hij schrijft voor Reporters Online/Blendle, Spreekbuis.nl ; Broadcast Magazine, dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA-gids, NPO, Radio 2, KRO Studio, HUMO en het Amerikaanse vakblad Animation Magazine.

In het boek worden de eerste reclameteksten besproken, hoe alles begon en wat er bij kwam kijken, het ontwerp van gebouwen en TV torens, oude en huidige omroepen. Natuurlijk komen TV en Radio Makers van toen en nu aan het woord, maar ook politieke figuren, wethouders, burgemeesters etc. Kortom het geeft een compleet beeld van het prille begin van nu MediaStad Hilversum.
Het boek is een aanrader voor iedereen die iets heeft met Radio en TV en niet te vergeten Hilversum.

Min dank gaat uit naar Uitgeverij Conserve voor het beschikbaar stellen van een recensie- exemplaar.

Boek verkrijgbaar bij o.a : bol-com-logo amazon-logo uitgeverij-conserve-logo