DVD Review : Soldaat Van Oranje (Originele versie)

cfde9de738a121fd052af0d1ca8fbdade8dc9814

DVD Review : Soldaat Van Oranje (Originele versie).

Acteurs: Rutger Hauer ,Jeroen Krabbé, Susan Penhaligon ,Lex van Delden ,Rijk de Gooyer Dolf de Vries ,Peter Faber e.v.a.

Soldaat van Oranje, de film naar de gelijknamige bestseller van Erik Hazelhoff Roelfzema, geeft een dynamisch beeld van Nederlands verzet tijdens de tweede wereldoorlog. Student Erik Lanshof, gespeeld door Rutger Hauer, is in 1939 aanvankelijk onbezorgd over de toekomst. De ellende in de wereld gaat aan hem voorbij. Als op 10 mei 1940 in Nederland de oorlog uitbreekt, vlucht de avontuurlijke Erik naar Engeland, waar hij zich aansluit bij het verzet.

In Londen zetelt inmiddels ook de Nederlandse regering. Ver weg van de werkelijkheid in eigen land, dringt de ernst van de Duitse onderdrukking nauwelijks tot hen door. Voor Erik is dit de reden om over te gaan tot actie. Zich bewust van de noodzaak om in Nederland een nieuw inlichtingen-net op te zetten, brengt hij hiervoor geheimagenten met zendinstallaties aan land. Daarnaast krijgt hij van koningin Wilhelmina de opdracht belangrijke politici en militairen veilig over te brengen naar Londen. Als Nederland in mei 1945 eindelijk wordt bevrijd, blijken slechts enkele vrienden van de groep uit 1939 het einde van de oorlog te hebben gehaald.

Soldaat van oranje werd destijds de grootste en duurste Nederlandse speelfilm. Voor miljoenen filmliefhebbers maakten producent Rob Houwer en regisseur Paul Verhoeven een indrukwekkend epos over de meest dramatische periode uit onze vaderlandse geschiedenis.

Het was destijds de duurste Nederlandse film ooit, en dat is te zien. Het is een groots opgezette film en deze film uit 1977(!) is anno nu nog steeds een topper. Goed geacteerd door Hauer en Krabbé en met de nodige humor.
Al een paar keer gezien en blijf de film leuk vinden. De film geeft een zeer realistisch beeld van hoe verschillende mensen met de oorlog omgaan. Verraders, mensen uit het verzet en mensen die er niks mee te maken willen hebben. De WOII heeft hier in NL, Europa plaat gevonden en de herinneringen aan deze zwarte bladzijden uit onze collectieve geschiedenis vervagen met de tijd. Wij kennen oorlog van TV, de ver-van-mijn-bed show, film en realiteit zijn niet meer te onderscheiden. Gelukkig zijn er ook nog dit soort films om ons te helpen herinneren hoe het geweest is en zo het nooit meer mag worden.
De muziek in de film is van absolute topklasse , Rogier van Otterloo componeerde een legendarisch muziekstuk voor de film.

De film krijgt van mij vijf sterren.

Google-5-sterren