DVD Review : Bridge At Remagen

Bridge At Remagen
geregisseerd door John Guillermin
met George Segal, Ben Gazzara en Robert Vaughn

Duitsland, 1945. De troepen van het Derde Rijk trekken zich terug. Om aan de aanvallen van de geallieerden te ontsnappen, is het van cruciaal belang dat ze zo snel mogelijk de andere kant van de Rijn bereiken. De ene brug na de andere wordt vernietigd. Uiteindelijk blijft enkel de brug van Remagen over. Tot ongenoegen van de Duitse officieren ter plaatse, geeft Hitler opdracht ook deze brug op te blazen. Dit zou betekenen dat vele duizenden Duitse soldaten meteen tot een gewisse dood zijn veroordeeld, omdat die dan afgesloten zitten op de geallieerde oever.

Aardige, maar zeker niet groots, spectaculaire of meeslepende film. Uitstekend gemaakt maar met een gefictionaliseerde voorstelling van de gevechten om de Ludendorff-brug bij Remagen. Door deze brug waren de geallieerden in staat om een eerste belangrijke oversteek te maken over de rivier de Rijn, wat de laatste natuurlijke verdedigingslinie van de Duitsers was.Die Duitsers spreken, helaas Engels.

De film gaat over de verovering van de Ludendorffbrücke bij Remagen, Duitsland in 1945. Hoewel de film is gebaseerd op ware gebeurtenissen, is een groot deel van de film fictie. De film is gebaseerd op het boek The Bridge at Remagen: The Amazing Story of March 7, 1945 van Ken Hechler.

Anders dan The Longest Day en A Bridge Too Far, waar gekozen is voor een vrijwel documentaire aanpak, kozen de makers van deze film voor fictie. In bovengenoemde films worden de echte namen van commandanten en officieren gebruikt en blijft men dicht bij waargebeurde gebeurtenissen. Bij The Bridge at Remagen is gekozen voor fictieve namen. De echte naam van de officier die in 1945 de brug overstak was Timmerman, terwijl de eerste man die over de brug heen ging, sergeant Drabik heette. In de film koos men voor de fictieve Luitenant Hartman en zijn sergeant Angelo, bijgenaamd Angel. Ook heette de man die de brug moest verdedigen niet Krüger. De makers van de film kozen voor de Hollywoodaanpak van de geschiedenis, waarbij de feiten een beetje opgepoetst worden.

Hartman is het prototype van de Amerikaanse held. Hij wil niet vechten, maar hij moet. Hij is oorlogsmoe, maar blijft gefocust op het doel. Verder is hij goed voor zijn mensen en hard in de strijd. Sergeant Angelo is het voormalige ‘straatschoffie’, moedig maar onverschillig. Hij berooft de doden om er zelf beter van te worden en heeft altijd een snedige opmerking voorhanden. In Hartmans compagnie vinden we de nodige stereotypen als de ‘onschuldige jongen’, de ‘gokker’ en ‘de vechtersbaas’. Major Barnes is de officier die zijn carrière over de ruggen van zijn soldaten omhoog wil stuwen, maar zelf zijn snor drukt. Ook aan de andere kant zijn er de nodige clichés. Major Krüger is de nobele Duitser. Hij heeft zichzelf uit het ziekenhuis ontslagen omdat het slecht gaat met Duitsland. De eigenaar van een hotel die de witte vlaggen uithangt is de laffe Duitse burgerman die zelfs door zijn vrouw veracht wordt. Historisch gezien is er wel meer mis met de film. Zo werd er wel gevochten om de brug te veroveren, maar het duurde in het echt veel minder lang. Pas de volgende dag, toen de Duitsers aanvielen om de brug te heroveren, namen de gevechten in hevigheid toe. Ook was het in werkelijkheid een stuk kouder dan het zomerse weer dat de film laat zien.

De film werd opgenomen in het toenmalige Tsjechoslowakije in 1968 vlak voor de inval van het Warschaupact tijdens de Praagse Lente. Het was aanvankelijk de bedoeling de film op te nemen op de historische locatie of anders elders bij de Rijn. De regering van de toenmalige Bondsrepubliek verbood dit echter, omdat het scheepsverkeer op de Rijn last zou ondervinden. Men week uit naar Davle in Tsjechoslowakije aan de rivier de Moldau, waar een min of meer gelijkende brug was te vinden. De inval van het Warschaupact zorgde ervoor dat de filmcrew snel het land verliet.

Als je geïnteresseerd bent in geschiedenis en de tweede wereld oorlog dan moet je ook deze film gezien hebben.