Book review : Pole position

Pole position
Auteur: Lex Pieffers
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
9789045219318

Janet Ross is knap, elegant, maar vooral een stoere vrouw. Geboren en getogen in Schotland: het land van David Coulthard en Jackie Stewart. De treurige buitenwijk van Glasgow waar ze opgroeit, blijkt algauw te klein voor haar ambities. Zo jong als ze is, besluit ze haar kansarme milieu achter zich te laten en weet ze door haar interesse voor techniek een baan als leerling-monteur bij een schimmige garage te bemachtigen.

Tijdens een personeelsuitje op een indoor-kartbaan geeft ze al haar vooral mannelijke collega’s bij de races het nakijken. Dat dat niet onopgemerkt blijft, blijkt als ze niet veel later een klus aangeboden krijgt. Achter het stuur van snelle auto’s is ze in haar element. Dat ze ’s nachts mannen met dubieuze, overduidelijk criminele bedoelingen rondrijdt, ervaart ze als een spannende onderbreking van haar doorgaans weinig opwindende leven.Echt link wordt het wanneer ze betrokken raakt bij de kidnapping van het 7-jarige dochtertje van Jo Crespo, de schatrijke eigenaar van een Formule 1-team.

Pole Position, aan de omslag te zien denk je een spannend F1 boek te lezen, maar dan kom je toch wel enigszins bedrogen uit…. Niet als je van F1 auto’s en andere snelle wagens houdt, die worden tot in detail benoemd, maar dat komt de spanning van het boek niet ten goede.. Jammer.

Het boek kent twee verhaallijnen. Het verhaal van Janet en het verhaal van Jo Crespo en zijn ontwikkeling van het raceteam. Soms heb je het gevoel in twee boeken tegelijk bezig te zijn…Uiteindelijk komen deze verhalen aan het einde van het boek bij elkaar.

Het boek is wel vlot geschreven en heeft zo nu en dan wat spanning, maar de hoofdpersonages krijgen geen diepgang, je leert ze niet echt kennen, en komen ook niet tot leven, het blijft allemaal erg oppervlakkig. Het boek heeft een open einde wat je doet vermoeden dat er een deel 2 komt. Laten we hopen dat auteur het spannende element dan uit zijn pen laat vloeien ….

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Karakter voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

bol.com