Book review : Der Deutsche Adel im 20. und 21. Jahrhundert

Der Deutsche Adel im 20. und 21. Jahrhundert
Auteur: Ellrich, Hartmut
Uitgever: Imhof Verlag
Duitstalig
9783731902751

Hoewel de Weimar-grondwet van 1919 de privileges van de adel afgeschaft werden, bleef de adel in Duitsland tot op de dag van vandaag een bijna gesloten sociale laag. Hun vertegenwoordigers associëren hun kijk op de geschiedenis van hun eigen dynastie met hun eigen manier van leven, die tegenwoordig vaak vreemd lijkt voor buitenstaanders. Talloze kastelen dienen als musea of ​​hotels, maar ze zijn niets meer dan lege schelpen met prachtige decoraties die de bezoeker of hotelgast waarneemt. Het vorige leven blijft verborgen. In 2015 liet het bezoek van Koningin Elizabeth II en Prins Philip in Duitsland zien hoe groot de belangstelling voor Adel en Koningshuizen is. Veel aristocratische families in Duitsland zijn nog steeds nauw verwant aan de Engelse koninklijke familie. Maar de Duitse families leven meestal teruggetrokken en vaak ook weg van de publieke perceptie. Echter, zodra zich een huwelijk of iets dergelijks aankondigt, is de publieke belangstelling gewekt. Dit boek biedt spannende inzichten in de wereld van de Duitse adel, de structuur, ontwikkeling en manier van leven. Als voorbeeld worden 25 heel verschillende families gepresenteerd. Het bijzondere aan hen is dat ze actief hebben bijgedragen aan het vormgeven van de rijke politieke en culturele geschiedenis en er vandaag nog steeds bij betrokken zijn, soms ver voorbij de geografische grenzen!

Het bijzondere aan dit boek is dat het de link legt tussen historische vertegenwoordigers van de adel en hedendaagse vertegenwoordigers van de respectievelijke families. Zo wordt het duidelijk dat de adel niet alleen een grootheid uit het verleden is, maar werkt tot het heden en leeft nog steeds.

In het eerste deel van het boek, verdeeld in 17 korte onderwerpen, wordt de historische ontwikkeling van de adel in de 20e eeuw beschreven met de kenmerken en eigenaardigheden. In het veel grotere tweede deel worden 25 adellijke families gepresenteerd . De auteur is zich ervan bewust dat het slechts een kleine selectie is. Maar hij slaagt in een representatieve dwarsdoorsnede van de eenvoudige, “lagere” tot aan de “hoge”, voormalige adel.

Een schat aan foto’s illustreert het leven van de adel in het verleden en het heden. Gebouwen, representatieve plaatsen en mensen van de adel worden getoond.

Het is boeiend om te lezen wat er is gebeurd met de bekende families en hoe ze op vele manieren nog steeds aanwezig zijn in de huidige maatschappij, hetzij als eigenaar en beschermer van sloten, zij het in politieke functies of als schrijver, ondernemer of host.

Het boek leest prettig, de auteur geeft een evenwichtig beeld van de edele wereld, mensen die zich vergapen aan hun erfgoed, dat wordt herontdekt in onze tijd. Wie verder in het onderwerp wil duiken, vindt bruikbare referenties in het boek.

Het is geen wetenschappelijk onderlegd boek. Enige punt van kleine kritiek is dat de auteur te vaak naar journalistieke representaties verwijst in plaats van het onderwerp zelf gedegen te onderzoeken . Ondanks dat kleine minpuntje brengt hij interessante informatie en beelden samen, laat het lot en de verdiensten van de edelen zien. Dit maakt het boek leuk en toch interessant.

Hou je van Royalty, Geschiedenis en ben je de Duitse talig enigszins machtig, dan is dit boek zeker een aanrader.

Boek komt uit eigen Koninklijke Boeken verzameling.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij bol.com