Book review : Knap voor een dik meisje

Knap voor een dik meisje
Het gewicht van gewicht
Auteur: Tatjana Almuli
Uitgever: Nijgh & van Ditmar
9789038805931

Tatjana is al haar hele leven dik. En krijgt dus al zo lang ze zich kan herinneren ongevraagd commentaar op haar lijf. Naaste familie, wildvreemden, specialisten: iedereen vindt het nodig haar te vertellen dat dik zijn iets slechts is en dat ze daar zo snel mogelijk iets aan moet doen. Alsof het haar niet al duidelijk was hoeveel haar extra kilo’s haar hebben gekost. In haar puberteit waren er geen prille liefdes of eerste seksuele ervaringen, geen onbezorgd ontdekken van de wereld. In plaats daarvan waren er pestende klasgenoten, stiekeme vreetbuien en een constante schaamte.

Wanneer ze eenderde van haar lichaamsgewicht verliest ervaart ze voor het eerst de privileges die bij slank zijn horen. Toch neemt het ongevraagde commentaar alleen maar toe – al helemaal als ze weer begint aan te komen. In dit boek neemt ze zélf de regie in het gesprek over haar lichaam, en doet ze openhartig verslag van het leven als dikke vrouw in een land waar dun zijn de norm is.

Een boeiend boek waarin Tatjana open en eerlijk verteld over strijd tegen de kilo´s en hoe mensen op haar overgewicht reageren en oordelen en vooroordelen. Het boek laat zien hoe de maatschappij zich door de supermodelen en social media laten leiden, door het zogenaamde perfecte plaatje van de mens, dun, en als je dun bent dan ben slim, succesvol en noem het maar op.

De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven en Tatjana weet je met eerst haar persoonlijke verhaal en later het breed uitgemeten probleem van dik zijn bij de les te houden, ik bedoel daarmee dat je het boek niet meer weg kan leggen, je wilt gewoon verder lezen. Het boek is zo open, eerlijk en ook zo herkenbaar, je voelt als het ware haar pijn en strijd.

Dit is zo een boek dat iedereen zou moeten lezen, dun of dik, maar met name de mensen die andere op hun uiterlijk beoordelen en veroordelen, dan leren ze hopelijk dat ze met hun reacties mensen enorm kun schaden. Succesvol zijn in het leven heeft niks of je nu dik of dun bent ( zo zou het in ieder geval wel moeten zijn). Het gaat erom wat je kunt.. dikke mensen of gehandicapten hebben ook talenten en kunnen (zeer) succesvol zijn!

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Nijgh & van Ditmar voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Bol.com, bruna.nl , The Read Shop, Libris, Bookspot, AKO