Book review : Afke´s tiental

Afke’s tiental
Uitgever: Kluitman
Auteur: Nienke van Hichtum
9789020620658

In een klein arm dorp, op het Friese platteland wonen moeder Mem Afke en vader Heit Marten met hun 10 kinderen. Het jongste kind is pas geboren en het valt Afke zwaar iedere dag weer alle monden te voeden. Geld voor aardappelen, boter, kleren en turf voor de kachel is er nauwelijks. Daarom gaat het gezin in de winter vroeg naar bed om in de bedstee dicht tegen elkaar aan gekropen, nog enige warmte te vinden. Ondanks al haar zorgen probeert Afke er alles aan te doen haar kinderen zoveel mogelijk geluk en liefde te geven.

Over de Auteur : Nienke van Hichtum pseudoniem van Sjoukje Maria Diderika Troelstra-Bokma de Boer (Nes, 13 februari 1860 – Hilversum, 9 januari 1939) was een Nederlandse en Friese vertaalster en kinderboekenschrijfster. Haar bekendste boek is Afke’s tiental.

Een boek met puur jeugdsentiment, nu opnieuw uit de kast gepakt en gelezen voor een wel verdiende recensie op ons blog. Afke´s tiental wie kent het boek niet? Onze grootmoeder, moeders zullen het ook vast wel gelezen hebben.

Het boek zou tussen 1900 en 1906 geschreven zijn. Afke’s tiental gaat over een familie van straatarme landarbeiders. Ondanks de armoede laat het boek een warme familieband zien. Ook al was er nog zo weinig om te delen, wat men had daar werd van genoten. Als je dit boek als kind al een keer gelezen heb besef je nog niet hoe goed je het nu hebt, als je tenminste altijd krijgt wat je hartje begeert…., maar naar het herlezen besef je maar dat al te goed. Het was honderd jaar geleden zwaar, men leefde anders, vroeger kreeg je tik als je vervelend was en hadden mensen ondanks de armoede grote gezinnen… Koud, geen of slechte verwarming, dus vroeg naar bed en elkaar warm houden… in die tijd waren er geen middelen om aan geboortebeperking te doen… Dit even als uitleg voor de jongeren die het niet snappen waarom er toen zoveel grote gezinnen bij voornamelijk de armen waren.

Het is dus al een oud boek, zelf hebben we de 47e druk gelezen en de taal is in de loop der jaren wel veranderd, maar ondanks dat is het boek goed te lezen. Er komen je zou bijna zeggen “natuurlijk” Friese woorden in voor die alleen in de nieuwere uitgave uitgelegd worden. In de gelezen uitgave is dat niet aan de orde. ( Gelukkig kennen we een beetje Fries). Dat kan voor degene die de taal niet machtig zijn, een beetje hinderlijk zijn…

Afke´s tiental is ook na ruim honder jaar leuk om te lezen, ook voor de huidige jeugd, die kunnen er op een speelse manier wat van leren….