Book review : De ongemakkelijke lessen van Mrs P.

De ongemakkelijke lessen van Mrs P.
Parkinson op je 49e: een openhartig verslag
Auteur: Dominique Prins-König
Uitgever: Elmar
9789038927138

Het is allemaal wel veel hè,’ zegt de parkinson-verpleegkundige. Leuke vrouw, rossige krullen, open, vriendelijk gezicht. Ze zegt het op precies de juiste toon. Wel meelevend, maar niet druipend van medelijden. Daar ben ik blij om. Medelijden krijg ik al genoeg de laatste jaren, en ik kan er niet altijd even goed mee overweg.

Als journaliste Dominique Prins-König in 2018 hoort dat haar fysieke klachten veroorzaakt worden door de ziekte van Parkinson, is dat een donderslag bij heldere hemel. Haar bestaan staat op zijn kop. In een Facebookpost vertelt Dominique familie en vrienden over de komst van ‘Mrs P’.

Hoe leer je omgaan met een chronische, progressieve aandoening? Focus je op de dingen die niet meer kunnen? Of kijk je naar wat je nog wel kunt? Accepteren of struisvogelpolitiek? Het blijkt geen eenvoudige taak. Pillenleed, zelfhulpboeken, werk, gezin; Mrs P. roept de ene na de andere uitdaging op. Confronterend, rauw en met de nodige humor doet Dominique in dit boek verslag van haar nieuwe leven: een leven waarin Mrs P. niet meer is weg te denken.

De buurman van 83 blijkt parkinson te hebben. Als ik het nieuws thuis meedeel, is de algemene vraag: wat is de ziekte van Parkinson eigenlijk? Iets met bibberende oude mensen, dat weten we alle vier wel. Maar verder? We hebben werkelijk geen idee. Ik Google op ‘parkinson symptomen’. Van de resultaten die op het scherm tevoorschijn komen moet ik een beetje lachen: ‘Haha, volgens mij heb ik ook parkinson!’ Wat ik tegenkom is namelijk een exacte opsomming van mijn eigen klachten. Maar ik ben pas 49. Natuurlijk heb ik geen parkinson!

Over de Auteur :
Dominique Prins-König (1969) schreef honderden artikelen over onder andere gezondheid, voeding, opvoeding, relaties en psychologie. Als freelance journalist werkt(e) zij onder meer voor Algemeen Dagblad, De Persgroep, Vriendin, Santé, Libelle en Wij Jonge Ouders. In oktober 2009 verscheen haar eerste boek: De kinderen? Die merken er niets van! waarin volwassenen vertellen over de echtscheiding van hun ouders. In 2010 verscheen het schokkende relaas over een Somalisch meisje: De onzichtbare dochter. Dominique is getrouwd en heeft twee (jong)volwassen zoons.

Onlangs kreeg ik het boek ” De ongemakkelijke lessen van Mrs P.” toegestuurd van Uitgeverij Elmar. Een boek over de aandoening Parkinson. Een aandoening waar ik wel van gehoord heb maar niet veel van wist. Na het lezen van dit boek weet je beduidend meer…

Het boek gaat over Dominique Prins, die op haar 49e de diagnose krijgt ” Parkinson”. Door de auteur afgekort tot Mrs. P. Wat volgt is een verhaal dat open en eerlijk verteld wordt, de symptomen, het denlen van het zal wel van de stress komen, gezien het droevige en inderdaad stressvolle verhaal over haar broer en later haar vader. Inderdaad zo menselijk van oh dat komt daarvan en dat zal wel weer overgaan.

Bijzonder hoe open Dominique vanaf het begin over haar ziekte sprak o.a. op social media en bijzonder al die reacties te lezen. Uit alles spreekt vechtlust. Zoals gezegd veel openheid in het boek, zo ook over de medicijnen met de complete bijsluiter. Als je dat leest durf je niks meer te slikken. Je zou er alleen maar zieker van worden.

Het boek geeft een kijkje hoe je verder moet met deze ziekte en welke dingen je tegen aanloopt, dingen die best confronterend kunnen zijn. Uitleg wat de ziekte inhoud ontbreekt natuurlijk ook niet.

De schrijfstijl van de Auteur is lekker vlot en daardoor leest het ook lekker vlot ondanks het toch wel zware thema. Boek is zeker een aanrader voor Patiënten zelf en voor mensen die er in hun omgeving met te maken hebben of krijgen. Het is een eye opener, maar ook een boek vol moed en strijdlijst. Heb het met bewondering gelezen. Ik wens Dominique veel kracht en sterkte toe in het dragen en vechten tegen deze aandoening. Dat geldt voor een ieder met deze aandoening natuurlijk. Respect !

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Elmar voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : bol.com , Bruna , AKO, Readshop, Libris, Bookspot