Book review : De Veleda-voorspelling

De Veleda-voorspelling
een vrouw in verzet tegen Rome
Auteur: Chris Houtman
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
9789045218366

Rond het jaar 60 na Chr. was het gebruikelijk om vooraanstaande kinderen van buitenlandse bondgenoten, zoals de Friezen, naar Rome over te brengen. Daar kregen ze – als gijzelaar – een klassieke opvoeding aan het Hof.

Volgens de Romeinse schrijver Tacitus werden van Germaanse stammen vooral meisjes gevraagd omdat die “vanwege hun bijzondere spirituele gaven zoveel aanzien hadden bij hun stamgenoten dat zij niet snel tegen Rome in opstand zouden komen’. Tegen deze historische achtergrond maken we kennis met de zeventienjarige Elfleda, die in Rome terechtkomt omdat zij de dochter is van Sextus, een Friese hoofdman in Romeinse dienst. Om te voorkomen dat ze aan het decadente hof van keizer Nero moet wonen, ontfermt een vriend van haar vader, de Romeinse cavalerie-officier en geleerde Plinius, zich over de jonge vrouw.

In De Veleda-voorspelling botsen twee werelden met elkaar. De Britse koningin Boudicca voert een fanatieke vrijheidsstrijd en in Rome komt het tot een confrontatie tussen Elfleda en haar Romeinse gastheer. Wanneer de jonge Friezin een visioen krijgt over de inktzwarte toekomst van het keizerrijk beseft ze dat ze niet langer gebukt hoeft te gaan onder het Romeinse juk. Bedreigd door keizer Nero, ontvlucht ze Rome in de hoop zich aan te kunnen sluiten bij de opstandige Britten.

Is dit het begin van haar eigen vrijheidsstrijd? Ondanks dat haar vader aan de zijde van de Romeinen strijdt? En wordt hiermee de aangrijpende voorspelling vervuld van de befaamde Germaanse zieneres Veleda? Of is Elfleda slechts een pion in het machtsspel van potentiële toekomstige Romeinse machtshebbers?

We hebben nu eens een boek over de Romeinse tijd gelezen. Het is het eerste van een trilogie, De Veleda voorspelling. Een boek dat vooral gaat over de kracht en macht van vrouwen. Van Vespasianus’ maîtresse Caenis tot de Germaanse opperpriesteres, de Veleda, die de jonge Friese priesteres Elfleda naar Rome stuurt om te spioneren. Daar maakt Elfleda kennis met Vespasianus en Caenis, de wetenschapper Plinius, de Bataaf Julius Civilis en de Vestaalse priesteres Vibidia. Het begin van een boeiend en spannend verhaal. Nero bekend om zijn brute daden maakt dat Elfleda moet onderduiken en uiteindelijk via Hispania Brittannia terecht komt. Dat alles gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Het verhaal is zeer beeldend geschreven. Je waant je echt in het Romeinse rijk en beleefd het allemaal mee. Bijzonder aan het boek is dat er in speciale kaders uitleg over iets of wat in de geschiedenis met een afbeelding. Je leest dus niet alleen een historische roman, je leert ook weer wat bij met betrekking tot de geschiedenis van het Romeinse rijk.

Alle hoofdstukken hebben als titel de plaats waar ze zich afspelen. De hoofdstukken zijn niet al te lang. Doordat de hoofdstukken per plaats zijn aan gegeven krijg je een beetje een beeld van het totale Romeinse rijk. De oude historische namen worden onder de pagina’s aangegeven het hun huidige naam. Dat is voor de beeldvorming erg handig.

Je merkt als lezer zeker dat de auteur goed research heeft gaan. Het is allemaal prima onderbouwd en uitgewerkt. Zoals al vermeld het betreft hier trilogie. Na het lezen van De Veleda-voorspelling wordt het dus vol ongeduld wachten op het vervolg. Je wilt weten hoe het verder gaat met Elfleda.

Mijn dank gaat uit naar Karakter Uitgevers B.V. voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.