Book review : Fietsen langs het Pieterpad

Fietsen langs het Pieterpad
van Pieterburen naar de Pietersberg en vice versa
Auteur: Robert Poutsma Ad Snelderwaard
Uitgever: Elmar B.V., Uitgeverij
9789038926940

Ook als toerfietser ken je natuurlijk het Pieterpad. De 500 kilometer lange noord-zuidroute tussen Pieterburen en de Sint Pietersberg, die wandelgekken ertoe aanzet om het Groningse vlakke land te doorkruisen, langs Maas- en Vechtoevers te struinen, Sallandse en Limburgse heuvels te beklimmen en zich de blaren te lopen in het Achterhoekse coulisselandschap.

‘Kan dat niet gewoon op de fiets?’ denk je dan. Met dit boekje in je handen zie je: het kan. Het Pieterpad precies nafietsen, dat gaat niet, want je mag niet overal rijden, maar dit is een schitterende fietstocht dicht erlangs, door datzelfde afwisselende landschap aan onze oostgrens.

Onze route – de opvolger van het populaire Fietserpad – volgt vaak bewegwijzerde knooppuntroutes, maar soms ook verrassende, verscholen paadjes en je kunt hem in beide richtingen fietsen. We beschrijven 16 deeltrajecten, elk met een fietskaart waarop ook logeeradressen en de oorspronkelijke wandelroute staan aangegeven. Per traject lees je wat de auteurs onderweg hebben meegemaakt en vooral wat voor moois je niet mag missen.

Fietsen naar het schijnt iets typisch Nederlands. Je hebt dan in Nederland ook de beste fietspaden die je kunt bedenken op de mooiste locaties. Van Noord tot Zuid. Zo kwamen we in aanraking met het boek Fietsen langs het Pieterpad, van Pieterburen tot de Pietersberg.

Het is een zeer compleet boek, het bevat de knooppuntenroute met gps, met 16 uitneembare kaarten en natuurlijk een uitgebreide routebeschrijving. Oh leuk een boek met kaarten hoor ik je denken… Nou het is wel meer dan dat. Het boek bevat een uitgebreide beschrijving van de plaatsen, bezienswaardigheden die op de route liggen. Maar dat niet alleen, er wordt ook een mooi stukje geschiedenis verteld over hoe een bepaalde streek en plaatst ontstaan is. Je leert dus ook nog het een en ander over Nederland.

Uiteraard ontbreken de foto’s niet in het boek. Dat maakt het helemaal af. De foto’s zijn prachtig en doet je lezer en toerist beseffen hoe mooi ons kleine landje is. Van sommige foto’s denk je is dit werkelijk Nederland? Of je nu van fietsen houdt of niet, als je zulke foto’s ziet krijg je kriebels om deze plekken zelf te bezoeken en te genieten van al het moois.

Het boeken Fietsen langs het Pieterpad is voor de fietstoerist een boek die je moet hebben. Het is zo compleet dat je je eigen gids op deze lange route kan zijn zonder problemen. Ja als je een platte band hebt, wordt het een ander verhaal, bandenplak-spul zit dan niet bij het boek. Daar moet je echt zelf voor zorgen. Het gaat zeker voor veel fietsplezier zorgen.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Elmar voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : bol.com , AKO, Libris, Bookspot