Book review : Mbappé

Mbappé
Uitgever: De Bezige Bij
Auteur: Luca Caioli Cyril Collot
9789400404199

Kylian Mbappé was zestien jaar toen hij voor AS Monaco debuteerde in de Ligue 1. Het seizoen erop werd de club mede dankzij zíjn vijftien doelpunten landskampioen van Frankrijk. Hij is de jongste speler sinds Pelé die scoorde op een wereldkampioenschap én wereldkampioen werd. In zijn nog jonge carrière breekt Mbappé records met een snelheid die alleen geëvenaard wordt door Lionel Messi en Cristiano Ronaldo, en hij is hard op weg om een van de grootste namen ooit in het voetbal te worden.

Luca Caioli en Cyril Collot deden voor deze biografie uitvoerig onderzoek en spraken exclusief met de mensen die Mbappé het beste kennen.

Kylian Mbappé Lottin is een Frans voetballer van Kameroense en Algerijnse afkomst die doorgaans als centrumspits speelt. Hij verruilde AS Monaco in juli 2018 voor Paris Saint-Germain, dat hem in het voorgaande seizoen al huurde. Paris Saint-Germain betaalde voor deze constructie in totaal circa €180.000.000,-. Mbappé debuteerde in 2017 in het Frans voetbalelftal.

Het boek leest vlot mede door de schrijfstijl van de Auteur. Als lezer kom je wat meer te weten over deze jonge voetbal sensatie. In ieder geval wordt zijn carrière goed belicht en maken we van dichtbij zijn keuzes en successen mee. Toch lijkt het verhaal niet helemaal compleet. Dit komt omdat het boek is samengesteld uit feiten en berichten en de media. Maar ook verhalen van mensen die Mbappé van dichtbij hebben meegemaakt. Dat is hun verhaal, maar is het ook het verhaal Mbappé? Toch is het boek voor de voetbal liefhebber een aanrader.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Thomas Rap voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij bol.com, AKO, Libris, Bookspot