Book review : D-Day Girls

D-Day Girls
De vrouwelijke spionnen die het verzet bewapenden, de nazi’s saboteerden en met hun gewaagde acties een van de belangrijkste bijdragen leverden aan de bevrijding
Auteur: Sarah Rose
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
9789045218670

In de overtuiging dat Groot-Brittannië was verwikkeld in een existentiële strijd om haar voortbestaan richtte Churchill een geheime dienst op: de SOE (Special Operations Executive). De spionnen in deze dienst behoorden tot de crème de la crème. Hun taak was, zo verklaarde Churchill, om Europa in “lichterlaaie’ te zetten. Maar met nagenoeg alle mannen aan het front was de SOE gedwongen over te gaan tot een ongeëvenaarde stap: het rekruteren van vrouwen.

39 vrouwen lieten hun families en geliefden achter en meldden zich aan… Dit is hun verhaal.

In D-Day Girls vertelt Sarah Rose aan de hand van recent geopenbaard archiefmateriaal, dagboeken en herinneringen het verhaal van deze vrouwen uit de SOE: Andrée Borrel, een vechtlustige en gewiekste Parisienne die, met de Gestapo op haar hielen, vele Duitse verbindingslijnen wist te saboteren; Odette Sansom, een ongelukkig getrouwde jonge moeder die de SOE zag als een ontsnapping uit haar saaie leven naar een betekenisvol groots avontuur en Lise de Baissac, een sterk en onafhankelijk lid van de Franse “high society’ en ontegenzeggelijk de koningin van de SOE. Samen met 36 andere vrouwen legden zij met hun spionage- en sabotageactiviteiten achter de vijandelijke linies de basis voor het succes van de D-Day-invasie, die uiteindelijk de ommekeer van de Tweede Wereldoorlog zou worden.

Dit is boek uitgebreid verslag van buitengewone vrouwen die door Groot-Brittannië zijn gerekruteerd en die de weg hebben vrijgemaakt voor de overwinning van de geallieerden. De auteur heeft zich gebaseerd op vrijgegeven dossiers, dagboeken en mondelinge getuigenissen. Een zeer gedegen onderzoek wat het verhaal betekende van over vijf opmerkelijke vrouwen. Deze moedige vrouwen zijn Andrée Borrel, Odette Sansom, Lise de Baissan, Yvonne Rudellat en Mary Herbert. Het is ook het verhaal van onverschrokken mannen die aan hun zijde werkten: Francis Suttill, Gilbert Norman, Peter Churchill en Claude de Baissic. Samen vernietigden ze treinlijnen, brachten ze nazi’s in een hinderlaag, maakten ze gevangenisuitbraken en verzamelden ze cruciale informatie.

Het verhaal leest niet echt vlot, mede door alle feiten die verteld worden. Het is echter wel een fascinerend en belangrijk verhaal, dat zeker gelezen verdiend te worden. Sara Rose neemt ons mee op de gevaarlijke reis die ze moesten maken in vijandelijk gebied.

Zoals al eerder vermeld het boek leest zwaar, het verhaal mist enige samenhang en er gaat iets verloren in de manier waarop het wordt verteld. Het verhaal springt van de ene naar de andere gebeurtenis, van persoon en persoon, soms met hun codenamen, soms met hun echte naam. Dat maakt het soms erg verwarrend. Een boek voor de volhouders die toch willen weten hoe het afloopt.

De auteur heeft ons desondanks een algemeen beeld van de oorlog gegeven en haar woorden aan het eind aangevuld met een uitgebreide bibliografie. Dit boek is een aanvulling op de geschiedenis van WOII.

Mijn dank gaat uit naar Karakter Uitgevers B.V. voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.