Book review : De Honger

De honger
Uitgever: Cargo
Auteur: Kasper van Beek
9789403188003

Iemand kijkt mee in een huis vol verborgen camera’s

Liam Sandberg, zijn vrouw Evi en hun dochter Yana komen na een weekendje weg thuis in Amsterdam. Op de salontafel ligt een onbekende afstandsbediening met daarop een gele post-it. Op het papiertje staat PLAY geschreven. Als Liam de afstandsbediening gebruikt verschijnt hun eigen woonkamer op de televisie, gefilmd van een hoog standpunt. Door het beeld loopt Evi, in een badjas. Dan worden er zes afzonderlijke schermen zichtbaar. Op elk beeld is een ander deel van hun huis te zien, en ook Liam en Yana zijn gefilmd. Rechtsboven staan een datum en een tijd, en als Liam doorspoelt vliegen de dagen voorbij.

De volgende dag vindt de politie zeventien verborgen camera’s in het huis van Liam Sandberg. Rechercheur Isabella Neri staat voor een raadsel. Wie heeft de camera’s geplaatst? En waarom wil iemand de familie Sandberg elke minuut van elke dag filmen?

Een heerlijke thriller van eigen bodem. De honger staat bol van mysteries en spanning, van het begin tot het einde. De personages zijn goed uitgewerkt en alles is zeer beeldend beschreven. Je hebt het gevoel als lezer er met de neus dicht op te zitten. Iedere personage voelt als een mogelijke verdachte. Echter, blijft de onthulling daarvan tot het laatst goed geheim. Het einde is dan ook verrassend.

Het boek gaat over het gezin van Liam dat bij thuiskomst van een weekendje weg , een vreemde afstandsbediening met een post-it erop ‘Play’ ontdekken. Als ze het afspelen zien ze alles van hun zelf voorbij komen. Geen vertrek in huis bleef verstoken van een camera. Hoe kan dit en wie zit er achter? Dat wordt beetje bij beetje prijsgegeven en ieder gezinslid blijkt zo ook zijn eigen geheimen te hebben….ga er dan maar lekker voor zitten.

De schrijfstijl van de auteur is lekker vlot en dat maakt dat je het boek haast niet kunt wegleggen. Je gaat helemaal op in het verhaal. Het verhaal is dan ook spannend, denk er maar eens bij na hoe je je zelf zou voelen als je ontdekt dat je huis vol camera’s hangen en je hebt er geen weet van. Dan voel je je zeker goed in je privacy aangetast en geeft een angstig gevoel. De Honger van Kasper van Beek is leesgenot pur sang. Absoluut een aanrader!

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Cargo voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.