Recensie : Semper Fi

Semper Fi
Auteur: Ellen Lina
Uitgever: Ellessy Crime
9789086604227

Helena Dijks is achttien jaar wanneer zij in Amsterdam op kamers gaat met vriendin Kim. Binnen een week gaat het totaal verkeerd. Kim raakt vermist nadat zij is uit geweest met een jongen, James Rietberghen. In hun zoektocht naar Kim, komen James, Helena en Kjell – Kims broer – nader tot elkaar. Ze vinden Kim er helaas niet mee terug. Bijna twintig jaar later is Kim nog steeds niet gevonden.

Helena heeft inmiddels een indrukwekkende schrijfcarrière opgebouwd. Ze is getrouwd met Kjell en is moeder van zoon Senn. James zit in de gevangenis. Helena heeft een flink trauma overgehouden aan haar tijd in Amsterdam, maar dat komt niet alleen door de verdwijning van Kim. Helena kreeg te maken met Semper Fi, een zelfbenoemd dispuut – bestaande uit negen jongens – woonachtig op de Oudezijds Voorburgwal. Eigenaar van het pand? James Rietberghen. Over deze tijd, over wat haar is overkomen en de verdwijning van Kim, heeft Helena het boek Nemesis geschreven. Maar wanneer naar buiten komt dat Nemesis wordt gepubliceerd, wordt het leven van Helena en haar gezin ernstig in gevaar gebracht.

Wat is er gebeurd in Amsterdam? Wie bedreigt Helena? En wie kan ze nog vertrouwen?

Semper Fi was voor mij de kennismaking met het werk van Ellen Lina. Het was zeker geen verkeerde kennismaking. In het verhaal maken we kennis met Helena, nu een succesvol schrijfster en die op het punt staat haar nieuwste boek uit te brengen. Plots gebeuren erg verdachte zaken rondom Helena en haar gezin. Het boek wat ze zou uitbrengen is autobiografisch. Zo wat speelt er ? Wat is er in de jeugd van Helena gebeurd? Haalt het verleden haar in?

Beetje bij beetje krijgen we daar in het boek antwoordt op. We volgen in het boek twee verhaallijnen, het nu waar in Helena op zoek gaat naar de waarheid. De andere verhaallijn verteld het verleden, wat de trauma’s van Helena veroorzaakt hebben. Langzaam aan in het verhaal, komen de verhaallijnen samen en vallen de puzzelstukjes op zijn plaats.

Semper Fi is een spannende thriller, die je vanaf het begin al vasthoudt, het begint meteen heftig. De auteur heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl, je hebt het gevoel het allemaal mee te beleven. Mede hierdoor weet de auteur je aandacht door het gehele boek goed vast te houden. Je kunt het boek niet wegleggen, je wilt gewoon weten hoe en wat met Semper Fi en Helena. Maar je moet het boek wel weg leggen om de heftige gebeurtenissen even te laten bezinken, vooral omdat het allemaal zo levendig beschreven is.

Samengevat : Semper Fi, een spannende, heftig thriller, die je van begin tot het einde en zelfs na het lezen bezig houdt. Een boek met een WOW factor! Absoluut het lezen waard.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Ellessy Crime voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Ellessy, bol.com, AKO , Libris, Bookspot