Recensie : Baanbrekend naar ander werk

Baanbrekend naar ander werk
Auteur: Gerjan Apeldoorn
Uitgever : Futuro
9789492939586

Vroeger had je een baan ‘voor het leven’, maar die tijd ligt ver achter ons. We werken steeds vaker in deeltijd, we wisselen geregeld van werkgever en steeds meer mensen combineren een dienstverband met een bestaan als zzp’er. En toen kwam ook nog eens de coronacrisis die ons leven totaal op z’n kop zette en ook grote invloed heeft op de arbeidsmarkt. Maar ook in crisistijden is er nog altijd werk en zijn er banen die leuk zijn. Echter, de concurrentie in de strijd om een (andere) baan wordt steeds harder. Als je niet zichtbaar bent, word je niet gevonden. Na het lezen van dit boek weet je op welke momenten je op welke manier zichtbaar kan zijn. Door op te vallen en zo je kans op jouw droombaan te vergoten.

Baanbrekend naar (ander) werk is een nuttige handleiding op weg naar die ene droombaan die je voor ogen hebt. Het boek bevat veelal verrassende sollicitatietips. Hoe dat in zijn werk gaat, wordt stap voor stap op een duidelijke manier uitgelegd. De stap naar je droombaan begint bij jezelf. Je moet jezelf eerst goed leren kennen is het advies. Wat zijn je sterke en zwakke kanten. Als je dat weet is de eerste stap gezet.

In enkele hoofdstukken van het boek wordt verwezen naar youtube en de website : https://www.baanbrekendnaaranderwerk.nl/ Daar staan enkele testen op om er achter te komen hoe jezelf in elkaar steekt en wat je wilt. In totaal met het boek mee heeft het meer dan 101 tips om toe te groeien naar je droombaan.

Het is teveel op alle handige tips hier neer te zetten maar enkele kunnen we natuurlijk wel doen zoals : Positief opvallen, Alert blijven, Geef nooit op en misschien wel de belangrijkste : geloof in jezelf en je kunnen. Het boek vertelt je ook stap voor stap het sollicitatieproces, zeker handig als het al even geleden is dat je dat hebt moeten doen. Zo staat er een uitleg over de sollicitatiebrief en de CV, digitaal solliciteren en het sollicitatiegesprek.

Samengevat : Een helder boek over het zoeken naar je droombaan en hoe dat aan te pakken. Alles in duidelijk en begrijpende taal, geen ingewikkeld gedoe. Het boek bevat heel veel tips. Handig is dan ook achter in het boek een ruime samenvatting van de belangrijkste punten in het proces van solliciteren en veranderen van baan. Kernpunt : Het begint te allen tijde bij jezelf.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Futuro, bol.com, Libris, Bookspot, Bruna