Recensie : Terug naar Japan

Terug naar Japan
Verslag van een ontdekkingsreis
Auteur: Anne Sey
Uitgever : Aspekt B.V.
9789464240825

Anne Sey, japanoloog, is vele malen in Japan geweest. En toch, de eerste ontdekkingen door westerlingen van dit eilandenrijk meer dan vier eeuwen geleden zijn niet meer in te halen. Hopeloos te laat. Dat gevoel blijft knagen. Alsnog wil zij een voet tussen de deur van de tijd krijgen. Met de frisse blik van een ontdekkingsreiziger ervaren hoe dicht zij bij haar geliefde Japan kan komen. Het oude Japan, toen daar de eerste westerlingen aan wal stapten. Terug naar dat Japan. Deze keer maakt zij de reis op de fiets, een bijna duizend kilometer lange tocht. Zij slaat haar tent op in een tempel, logeert in een kerk, slaapt achter een grafheuvel en ervaart dat wabi sabi verzoening is met imperfectie. Ze komt terecht in een nuffig huwelijkspaleis, wordt uitgezwaaid door ontelbare inktvissen, slaat op de grote bronzen bel van een kasteel en beleeft de oneindige pijn van de boeddhistische hel en de levensverlengende krachten van bronwater. Kortom, een avontuurlijke reis door het Japan van nu, dat eigenlijk niet zoveel anders is dan het oude. Japan – nog steeds het meest interessante land van de wereld.

Japan wat weten we er van? Eigenlijk niet veel, buiten de minder fraaie verhalen. Hoe leuk is het dan dat er een boek verschijnt “Terug naar Japan”, waarin we met Japandeskundige Anne Sey op ontdekkingsreis gaan. Anne op de fiets, wij al lezend. Een boek dat ons een hele andere kant van het land laat zien. Persoonlijk reikte mijn kennis over Japan niet verder dan de eerder genoemde minder fraaie geschiedenis, de prachtige kersenbloesems en de Keizerlijke familie.

In dit boek neemt Anne ons al fietsend en verschillende weersomstandigheden trotserend mee op reis en laat ons kennis maken met een onbekend Japan. En wat blijkt? Japan heeft een prachtige schoonheid aan natuur, kloosters, kerken, cultuur en veel regen, ja dat ook. Maar die regen liet Anne niet tegenhouden om al het moois van Japan te ontdekken. Daarnaast leert Anne ons wat de Japanse geschiedenis en ook de band met de Nederlanders door de eeuwen heen. Dat zijn zaken die je niet op school leert, dus dat was interessant en leerzaam. Bijzonder leuk is ook dat je als lezer je eerst woordjes Japans kunt leren.

Het boek leest vlot, dat komt door de vlotte manier van schrijven. Een schrijfstijl die beeldend is, je beleeft haar avontuur van dichtbij mee. Zo leer je dat over het algemeen de Japanse bevolking vriendelijk, behulpzaam en gastvrij zijn. Anne Sey is japanoloog en vele malen in Japan geweest. In dit boek neemt ze je mee op haar ontdekkingsreis. Dat is ook aardig gelukt. Als lezer krijg je een beeld van het onbekende Japan. Met recht een ontdekkingsreis.

Samengevat : Wil je meer weten over Japan en dan met name het onbekende? Dan is “Terug naar Japan” zeker een aanrader. Het leert ons Japans, geschiedenis, cultuur en laat ons de mooiste plekken wat betreft natuur zien. Het is dus leerzaam, soms humoristisch en ontroerend te gelijk.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Aspekt, bol.com, Libris, Bookspot, Bruna