Recensie : De Herovering van New York

De Herovering van New York
Auteur: Lars de Brabander
Uitgever : Aspekt B.V.
9789464241143

Gedurende de 17e eeuw trotseren duizenden Europeanen de overtocht naar verre oorden, een ongewisse toekomst tegemoet. Twee mannen reizen met verschillende opdrachten naar het westen. Een ervan is Peter Stuyvesant, ‘a pigheaded stubborn one legged Dutchman,’ zo vonden de Engelsen. De andere is Cornelis Evertsen de Jongste, een nuchtere opvliegende Zeeuwse zeevaarder. Beiden hebben maar een ambitie: met mandaat van hun opdrachtgevers orde op zaken stellen in de overzeese gebiedsdelen en zoveel mogelijk schade toebrengen aan de vijand, de handel bevorderend waar mogelijk. In dezelfde eeuw maar ook de eeuw daarna, vertrekken ook uit Afrika veel mensen, waarvan de meeste tegen hun wil. Nodig om de koloniën op te bouwen worden ze tegen geld verhandeld aan derden. Een daarvan pakt de derde hoofdrol in deze historische roman, Kofi Kumase, een mulat in New York, of, zoals de meeste New Yorkers het indertijd noemden: Nieuw Amsterdam. Hij vertelt op een zomerse dag in 1673 vanuit deze stad – de stad die negen jaar daarvoor door de Engelsen ingepikt werd van de Nederlanders – het verhaal van zijn voormalige meester Stuyvesant, voor zover hij dat kent, aan twee voorname Nederlanders. En terwijl Kofi dat doet zet Cornelis Evertsen vanuit de Caribische zee met een alsmaar groeiende vloot in op de herovering van New York, iets wat niet bij zijn opdracht hoort maar ingegeven wordt door zijn ego en zijn gruwelijke hekel aan de Engelsen. Niet voor niets draagt hij een bijnaam welke nu nog bij de Nederlandse Marine in herinnering voortleeft. Keesje den Duivel. Een man die alles wat op zijn pad naar succes terecht kwam en een bedreiging vormde, met kracht de goot in smeet. En de man die ervoor zorgde dat de Nederlanders weer heer en meester werden van een van de belangrijkste delen van de huidige Verenigde Staten: New York.

De herovering van New York is het debuut van Lars de Brabander, en wat voor een debuut…Het boek neemt ons mee naar 1673, plaats New York. Daar maken we allereerst kennis met Kofi, een kleurling en voormalig slaaf. Kofi vertelt zijn verhaal, zijn leven, over hij bij zijn voormalige meester Stuyvesant terecht kwam. Daarnaast volgen we de reis en de zeeslagen van Cornelis Evertsen in het Caribische gebied.

Het boek is een heerlijk vlot geschreven boek, je leest een lekker spannend verhaal, maar ondertussen is het doordrenkt met de Nederlandse en overzeese geschiedenis. Een mooie mix van fictie met non-fictie. Het verhaal van Kofi maakt de meeste indruk. Zijn verhaal is dan ook actueel. Het thema van slavernij en mensenhandel, het is volop in de aandacht tegenwoordig. Een gewaagd thema, maar eerlijk en duidelijk verwoord in het boek. Het geeft een goed beeld hoe men des tijds met onze gekleurde medemens omging..

Het boek leest lekker vlot weg, de schrijfstijl van de auteur heeft daar zeker mee te maken. Het is allemaal zeer beeldend beschreven, personages komen goed uit de verf, met name Kofi. Je voelt als lezer met deze man mee, je voelt je verbonden. Het boek heeft een goede spannings/ avonturen gehalte. Het verhaal heeft je vanaf de eerste pagina te pakken en dat blijft tot het einde zo. Je hebt moeite het boek even weg te leggen.

Samengevat : Een heerlijke historische roman, met een actueel thema. Een leerzaam boek, zeker voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Nederland en zijn overzeese gebieden, met zijn mooie , maar ook minder mooie momenten. Ook doe momenten mogen verteld en gelezen worden. Een zeer geslaagd debuut van Lars de Brabander. Het smaakt zeker naar meer.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Aspekt, Bol.com, Libris , Bookspot, Bruna