Recensie : De vermiste meisjes

Wanneer enkele tienermeisjes vermist raken in de Great Western Tiers, gaan bij de bevolking van Limestone Creek direct alle alarmbellen af. Dertig jaar geleden verdwenen er ook vijf jonge meisjes rond de gevaarlijke kliffen en de legende van ‘de Hongerige Man’ wordt nog steeds verteld. De vondst van een van de meisjes onderaan de klif maakt de bezorgdheid alleen maar groter, want waarom is het meisje blootsvoets en staan haar schoenen – met de veters keurig gestrikt – vlak bij de rand?

Rechercheur Con Badenhorst onderzoekt de zaak. Als outsider komt hij terecht in een omgeving vol corruptie, politieke spelletjes en gespannen relaties. Jordan Murphy, de vader van een van de vermiste meisjes, is hoofdverdachte in de zaak. Maar ook alle andere inwoners hebben zo hun geheimen, en de waarheid wordt vaak verdraaid. Bestaat ‘de Hongerige Man’ echt of loopt er een moordenaar in Limestone Creek rond?

Het boek vertelt het verhaal over vier tienermeisjes die verdwijnen uit een schoolgroep terwijl ze deelnemen aan een kampeeractiviteit in het ruige, mooie maar verraderlijke Great Western Tiers van Tasmanië. Hun lerares, Eliza Ellis, wordt aangetroffen in de bush, gewond en verward, maar er is geen spoor van de meisjes. De lokale bevolking vreest dat de verdwijningen de terugkeer inluiden van de legendarische “Hungry Man”, een spook dat in de bush leeft en verantwoordelijk wordt geacht voor de onopgeloste verdwijning van een groep meisjes dertig jaar geleden. Aan Rechercheur Con Badenhorst de taak de meisjes terug te vinden. Een race tegen de klok…..

Het boek wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, zoals Con, Murphy en Eliza. De lezer moet hierdoor veel schakelen, dat is even wennen. Door het verhaal in verschillende perspectieven te vertellen wordt het beeld op de dader etc. voor de lezer echt puzzelen. Iedereen lijkt hierdoor verdacht. Het verhaal bevat veel personages, ieder met hun eigen problemen en ga zo maar door. Als lezer heb je soms wel het gevoel dat het er te veel zijn. Door de vele personages heb je veel sub verhalen en plots, wat de aandacht voor de echte vermissing van de meisjes doet verslappen.

In het verhaal zit wel een actueel thema verborgen. Jongeren en social media en hoe hen dat beïnvloedt. Zowel positief als negatief. Daar zit zeker een kern van waarheid in. De schrijfstijl van de auteur is vlot en toegankelijk, daardoor leest het boek gemakkelijk weg. Ondanks de eerder genoemde schakelingen en de vele personages. Het boek heeft een goede spanningsgehalte, al heb je als lezer het gevoel dat het einde een beetje gehaast tot stand is gekomen. Je blijft als lezer dan ook met de nodige vragen zit. Daar had best wat meer ingezeten wat uitwerking betreft.

Samengevat : Een goed debuut van de auteur, met zeker groei mogelijkheden. Het boek bevat een juiste dosis spanning, wat goed opgebouwd wordt naar het einde toe. Het einde is nogal verrassend en komt afgekapt over. Een goede thriller met een actueel thema en de verstrekkende gevolgen daarvan…Het boek is zeker het lezen waard.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Harper Collins Holland voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Harper Collins Holland, Bol.com, Libris, Bookspot, Bruna