Recensie : A la campagne, mijn leven in Frankrijk

A la campagne, mijn leven in Frankrijk
columns, verhalen en interviews
Auteur: Rob Scherjon
9789464247725

Rob Scherjon en zijn vrouw Willy Beijnink verruilden in 2001 hun appartement in het centrum van Rotterdam voor een voormalige timmermanswoning in een klein dorp in het natuurpark de Morvan in Frankrijk (Bourgondië). Daar pakte Rob zijn oude beroep weer op: dat van journalist. Hij schreef columns over het leven in een klein dorp in Frankrijk en interviewde streekgenoten, zowel Fransen als Nederlanders. Als er berichten komen over de komst van twee (!) kleinkinderen komen Rob en Wil voor een moeilijke beslissing te staan: moeten ze in Frankrijk blijven wonen of na 12 jaar terugkeren naar Nederland?

A la campagne, mijn leven in Frankrijk, vertelt op een luchtige manier het leven in Frankrijk. Rob Scherjon en zijn vrouw woonden jaren in Frankrijk en in het boek neemt Rob ons mee in het leven in Frankrijk. Zo leren we dat in Frankrijk de Spinazie nog Spinazie is en ook dat de Fransen er niet zo dol op zijn. Dat de ham er veel beter is. Ja en dat je zelfs op zaterdag bij de lokale huisarts langs kan. In vele zaken lijkt Frankrijk beter.. Behalve in vergaderen volgens de auteur.

Het boek leert ons ook dat het er in Frankrijk wat rustiger aan toe gaat, zeker in de streek waar Rob en zijn vrouw wonen. Als Nederlander leer je daar onthaasten. Genieten van de natuur en niks moet omgeving. Het boek is op sommige punten ook nog leerzaam, over belastingen in het buitenland, de werking van een houtkachel. Ja van lezen leer je echt. Hier en daar komen we Franse woorden of zinnen tegen, zodat je ook nog wat Frans leert. We krijgen als lezer ook uitleg dat de Franse taal vol valkuilen zit. 1 letter anders en je hebt een totaal ander woord. Oppassen dus met wat je zegt.

De auteur heeft een prettige manier van schrijven. Het geeft je als lezer het gevoel dat je echt in Frankrijk bent. Je proeft de sfeer van het Franse landschap en de typische sfeer van de Franse rommelmarkt. Of je ziet het typische Franse spel petanque voor je. In het boek krijg je een goede uitleg hoe het spel werkt.

A la campagne, mijn leven in Frankrijk is een heruitgave van 2012 met nieuw werk aangevuld. Zoals de subtitel al vermeld zijn het allemaal losse verhalen in de vorm van columns, zelf beleefde verhalen van de auteur en interviews van de auteur met de plaatselijke bevolking. Deze verhalen samen geven de lezer het gevoel deze streek in Frankrijk en de gewoontes van de Fransen beter te leren kennen. Het boek is zeker goed voor enkele uren leesplezier.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Aspekt, Bol.com, AKO , Standaardboekhandel , Libris, Bookspot, Bruna