Recensie : Esmé

Esmé is een ontroerende en aangrijpende roman, waarin een jonge vrouw vier cruciale weken van haar leven beschrijft. Wanneer Esmé het bericht ontvangt dat haar vaders gezondheid snel achteruitgaat en definitief in een tehuis moet blijven, wordt haar leven op zijn kop gezet. Ze moet terug naar haar geboortedorp om het ouderlijk huis leeg te halen voor verkoop. Als Esmé een ding niet wil, dan is het wel teruggaan naar de plek vol verdrietige herinneringen. Ze is dan ook van plan om alles zo snel mogelijk te regelen en dan weer terug te gaan naar de stad, waar ze haar leven heeft opgebouwd. Het loopt echter totaal anders. Ze wordt tijdens haar verblijf op de plek waar ze opgroeide op onverwachte wijze geconfronteerd met haar verleden en beseft daardoor wie ze is en waar haar toekomst werkelijk ligt. Een verhaal vol levenskunst dat raakt en je aan het denken zet.

Esmé vertelt het levensverhaal van een jonge vrouw die op haar pad veel is tegengekomen en tegenkomt. Het verhaal vertelt de gebeurtenissen van vier weken, in die weken ziet Esmé haar verleden onder ogen, wordt ze geconfronteerd met afscheid nemen en opnieuw beginnen. Esmé is als het ware in een rollercoaster van gevoelens terecht gekomen.

Het verhaal wordt vanuit twee perspectieven vertelt. Esmé in het nu, waarin ze een huis moet leeg halen, confrontaties aangaat en een nieuwe weg inslaat. Esmé in het verleden vertelt het verhaal van haar jeugd, dat gedeelte van het verhaal maakt het voor de lezer duidelijk waarom Esmé in het nu moeilijk heeft met de beslissingen die ze moet nemen.

De gebeurtenissen zijn uit het leven gegrepen en op vele momenten zeer herkenbaar. Verdriet, Rouwverwerking, Loslaten en opnieuw beginnen. De auteur weet deze omstandigheden zeer levendig te beschrijven, je voelt echt met Esmé mee. Als lezer voel je langzaam aan een band met Esmé ontstaan. Je wordt meegezogen in het verhaal en je kunt het boek eigenlijk niet meer wegleggen. Je wilt gewoon weten hoe het Esmé verder vergaat.

De auteur heeft een open en vlotte manier van schrijven waardoor de personages goed te leven komen. Het is een ontroerend en boeiend verhaal. Bijzonder aan het boek is ook wel dat ieder boek met een citaat van Leonardo da Vinci begint. Daar is goed over nagedacht want ze passen precies bij het beschreven hoofdstuk. Het boek is zeker een aanrader.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Futuro Uitgeverij, Bol.com, AKO, Standaardboekhandel, Libris, Bookspot, Bruna