Recensie : Het wonder van Rotterdam

Het wonder van Rotterdam
Beelden en herinneringen
Auteur: Nelleke Noordervliet
Uitgever : De Meent BV
9789083167305

‘Ach, de geuren van de havens en van Pernis: ik ruik ze en ik ben onmiddellijk weer het meisje met de afzakkende sokken, de snottebel en te veel onhandelbaar krulhaar. Een buitenstaandertje, maar thuis.’ – Nelleke Noordervliet ´Het wonder van Rotterdam´ is een autobiografisch getint boek, rijk geïllustreerd, over de stad waar Nelleke Noordervliet werd geboren in 1945 en opgroeide als een kind van de wederopbouw. Noordervliet maakt een wandeling langs de adressen waar ze vroeger heeft gewoond en dat inspireert haar tot een beschouwing over de wereld van toen en die van nu. Ze schrijft indringend over het bombardement op de stad, dat haar eigen familie van nabij heeft meegemaakt. Ze brengt een ode aan de Rotterdammers die direct na de oorlog hun mouwen opstroopten en aan de slag gingen: niet lullen maar poetsen. Ze vertelt een verhaal over een ouderwetse sigarenboer die zijn weg moet zien te vinden in een nieuwe, multiculturele wereld. En ze blikt terug op haar middelbare-schooltijd waarin ze zich ontwikkelde van een verlegen meisje tot een jonge vrouw met belangstelling voor geschiedenis en literatuur.

Het wonder van Rotterdam vertel voor een groot deel het persoonlijke verhaal van Nelleke Noordervliet. Het betreft hier haar jeugdherinneringen. In haar persoonlijke verhaal worden we mee genomen naar Rotterdam. het Rotterdam van de wederopbouw, na de afschuwelijke vernietiging in de eerste dagen van de Tweede wereldoorlog. Het boek bestaat uit verschillende essays en gedichten, allemaal gerelateerd aan de havenstad.

Zoals gezegd beleven we de wederopbouw en het leven in Rotterdam door de ogen van Nelleke. Door haar persoonlijke verhalen leren we stap voor stap de mentaliteit van de Rotterdammer kennen. Niet blijven kniezen, schouders er onder om de stad er weer boven op te krijgen. In het boek is speciale aandacht voor de wijken Crooswijk, Bergpolder en Coolhaven, wijken waar de schrijfster een band mee had en heeft. Door de ogen van Nelleke zie je daar het wel en wee van. Eigenlijk kun je beter zeggen, je ziet de ontwikkeling van de stad en van Nelleke tegelijk.

Het boek bevat redelijk veel foto’s , uiteraard veel persoonlijke foto’s van Nelleke, maar ook indrukwekkende foto’s van de schade die de bombardementen hadden aangericht. Na al die jaren geen prettig gezicht. Soms zeggen foto’s meer dan woorden. Het wonder van Rotterdam is de persoonlijke belevenis van een echte Rotterdamse. Anderen zullen waarschijnlijke hele andere herinneringen hebben. Het is een boeiend boek, dat lekker vlot leest en goed je aandacht weet vast te houden. Een boek dat zeker het lezen waard is.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij De Meent B.V. voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij De Meent, Bol.com, AKO , Standaardboekhandel, Libris, Bookspot, Bruna