Recensie : De Gulden Duvel en de brief

Amsterdam, 1667. Nicolas van Raeven, een gerespecteerd handelaar in schilderijen, wordt gevraagd te helpen bij het oppakken van een verkoper van gestolen kunst. Al snel weet hij met de misdadiger in contact te komen en een band met hem op te bouwen. Maar het is iemand anders in zijnhuishouden die Nicolas’ aandacht trekt. Een jongeman die niet degene lijkt te zijnvoor wie hij zich uitgeeft. Voordat hij kan achterhalen wat zijn geheim is, verneemt hij echter verontrustend nieuws. Een schilderstuk, ooit gemaakt door zijn eigen vader, zal gestolen worden. Dit moet en zal Nicolas verhinderen. Wat een simpele taak lijkt, blijkt verregaande gevolgen te hebben. Nicolas raakt ongewenst betrokken bij de Slag bij Chatham waar hij de moord op een van de belangrijkste helden van de Republiek moet voorkomen. Een historische roman over een zwaar verraad in de roerige tijden rondom de tweede Engelse oorlog.

In het boek “De Gulden Duvel en de brief” volgen Nicolas van Raeven, een kunsthandelaar met naam. Nicolas wordt gevraagd om een kunstdief op te pakken. Daarbij raakt hij verzeild in allerlei zaken vol spanning en avontuur.

Met het boek ” De Gulden Duvel en de brief” duiken we de geschiedenis in. Een historische roman, een gerne dat boeiend kan zijn indien een boek goed geschreven is. Dat is met dit boek zeker het geval. Het verhaal weet je te grijpen van begin tot het eind. Dat komt mede door de vlotte manier van schrijven van de auteur. Maar dat niet alleen, je merkt dat er een zeer goed research aan het boek is voorafgegaan. Bekende historische personages als Johan de Witt , Cornelis de Witt, Willem Joseph van Ghent en De Ruyter komen voorbij, maar ook de strijd met de Engelsen, de Slag bij Chatham of onder de kenners ook bekend als de Slag bij de Medway. Een succesvolle Nederlandse aanval op de Engelse oorlogsvloot in juni 1667 tijdens de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog. Heerlijke passages om te lezen.

Het verhaal weet de lezer zeer te boeien, je ervaart het alsof je er zelf bij bent, je proeft de sfeer uit die tijd. Het boek is dan ook moeilijk weg te leggen. Het verhaal is natuurlijk fictie, maar de achtergronden zoals de Engelse oorlog is pure geschiedenis. Om fictie en non fictie zo te kunnen combineren is een gave. Het is zeker niet gemakkelijk om een fictief verhaal met de geschiedenis te mixen. In dit boek is dat zeker goed gelukt.

Samengevat: Een heerlijke duik in de geschiedenis, met een spannend verhaal. Een verhaal dat je aandacht goed weet vast te houden. Boeiende personages en een goede research. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van geschiedenis en kunst. Daarbij was het een prettige kennismaking met het werk van Natascha Hoiting.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Ellessy voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Ellessy, bol.com, AKO, Libris, Bookspot, Bruna