Recensie : Muis

Het is maar goed dat Evelyne niet in de toekomst kan kijken als ze haar dochter Muis uitzwaait op Schiphol. Halsoverkop verruilt Muis Nederland voor Australië, de liefde van haar leven achterna. Deze succesvolle zakenman, Jake, is ze nog niet eens zo heel lang geleden tegengekomen op een congres. Muis’ ouders en haar zus Femke blijven in shock achter door het snelle vertrek, maar gunnen Muis alle liefde van de wereld. Terwijl Muis haar draai probeert te vinden in Australië, gaat het leven in Nederland gewoon door. Voor Evelyne komen er lastige tijden aan, Femke staat voor een volgende fase in haar leven. Tot haar wanhoop moet Muis alles vanaf de zijlijn gadeslaan. De band tussen Evelyne en Muis wordt ondertussen enorm op de proef gesteld. Is deze sterk genoeg om de afstand te overbruggen?

In het boek “Muis” volgen we het wel en wee van Muis, die voor de liefde naar het buitenland vertrekt.. Maar we volgen ook haar ouders en dan in het bijzonder de moeder. Het verhaal is herkenbaar en uit het leven gegrepen. Een dochter die zonder haar vriend goed te kennen hem volgt naar het buitenland. De zorgen van de moeder over haar dochter. Evelyne heeft niet alleen de zorgen van haar dochter, maar ook om haar ouders, die naarmate ze ouder worden het moeilijker krijgen.

Het verhaal is vlot geschreven en tevens ook beeldend. Zoals eerder vermeld uit het leven gegrepen. Herkenbaar op vele momenten. Een boek over onvoorwaardelijke liefde, het loslaten van dierbaren en rouwverwerking. De personages Evelyne en Muis komen heel goed uit de verf, je kunt je in beide personages goed inleven.

De dialogen tussen dochter en moeder zijn goed in evenwicht en uitgewerkt. Het gedeelte rond de ouders van Evelyne kwam zo levensecht over en was zo herkenbaar dat het boek af en toe aan de kant gelegd moest worden. Dat kwam hard binnen. Een sterk gedeelte van het boek.

Samengevat : Een boek over een band binnen de familie, het ouder worden, het loslaten van dierbaren en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het komt allemaal goed uitgewerkt voorbij. Boek is zeker een aanrader.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Ellessy voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Ellessy, Bol.com, Libris, Bookspot, Bruna