Recensie : Bridgerton 1 – De ongetrouwde hertog

Londen, 1813. Rijkdom, lust en verraad zijn aan de orde van de dag in negentiende-eeuws Engeland. En de familie Bridgerton staat altijd vooraan.

Daphne Bridgerton heeft geleerd dat ze maar één doel heeft in het leven: het vinden van een geschikte huwelijkskandidaat. Als de anonieme roddelaarster Lady Whistledown haar afdoet als oud nieuws, lijkt dat desastreus voor Daphnes kansen. Tot de aantrekkelijke hertog Simon Basset in haar leven komt. Simon wordt gek van alle gretige moeders die hem hun huwbare dochters opdringen, en besluit het op een akkoordje te gooien met Daphne. Ze doen net alsof ze verloofd zijn: zo redt Daphne haar reputatie en krijgt Simon wat rust.

Maar hoe langer de schijnvertoning duurt, des te verder nestelt de aantrekkelijke hertog zich in Daphnes hart… en in haar slaapkamer. Kan ze de beruchte vrijgezel ervan overtuigen de zogenaamde verloving om te zetten in een echt huwelijk?

De Bridgerton serie, veel over gehoord maar niet gezien. TV serie lopen vaak net iet s anders dan de boeken die verfilmd worden. Omdat velen er zo weg van zijn maar eens de gok gewaagd en deel 1 ” De Ongetrouwde Hertog” erbij gepakt. In dit deel draait het om Daphne en Simon, beide voelen de druk om te trouwen, om onder die druk van eventuele huwelijkskandidaten uit te komen besluiten ze zogenaamd dat ze met elkaar gaan. Ja en waar dat allemaal toe leidt… Dat gaan we hier natuurlijk niet verklappen.

Eerlijk gezegd was ik niet onder de indruk van de eerste helft van dit boek. Het geklets was flauw, de seksuele spanning stelde ook niks voor, en er gebeurde niet heel veel. Daarna kwam er door een gebeurtenis die we hier niet verraden opeens meer vaart en spanning op meerdere gebieden in het verhaal. Toen begon het allemaal te leven rond Daphne en Simon.

Het verhaal kent vanaf dat moment een groot feelgood spanningsgehalte. Alle personages en dat zijn er nog al wat komen tot leven. Door de vele personages is het als lezer wel regelmatig schakelen van wie is nu wie. Plotseling lijkt er ook wat humor in te zitten. Colin en de moeder van Daphne spannen daarin de boog. Haar dialoog in de scène waarin ze haar dochter uitlegt wat er op de huwelijksnacht gebeurt, was van onschatbare waarde. Je ziet het gestuntel al helemaal voor je.

Dit was leuk om te lezen. De manier van schrijven van auteur is vlot te noemen, waardoor het boek lekker snel weg leest. Er is een scène in deze roman die een domper op de rest van het boek zette. Daphne gaat in die scene heel erg ver om de mening van Simon te doen veranderen. Aan de ene kant begrijpelijk, maar de manier waarop.. Als een man dat zou doen is de wereld te klein. Nu doet een dame dat en lijkt het allemaal heel normaal. Ja we doen niet aan spoilers, maar wees gewaarschuwd!

Natuurlijk is het verhaal wel een beetje voorspelbaar en ja je kunt er zelfs rode oortjes van krijgen. Daarin viel de auteur wel een beetje in herhaling. Af en toe kwam het verleden met het nu van allemaal in aanraking. Vrouwenproblemen werden in die tijd zeker niet met de echtgenoot besproken…

Samengevat : Een heerlijk historische roman, waarvan de auteur goed op de hoogte is hoe het reilt en zeilt bij hoge adel. Het is een meeslepend verhaal waarin je als lezer een band voelt met de hoofdpersonages. Bijzonder in het boek : Het bevat een tweede epiloog waarin we vernemen hoe het leven verder is gelopen voor Daphne en Simon. Het was een leuke kennismaking met de boeken serie van Bridgerton.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Bol.com, AKO, Libris, Bookspot, Bruna