Recensie : Oscar

“Mijn hart staat stil. Ik heb de tegenwoordigheid van geest om de motor uit te zetten. Daan kijkt verstoord op. ‘Waarom rijden we niet?’ Ik negeer hem. Ik staar via de achteruitkijkspiegel naar de plek op de achterbank waar ik twee minuten geleden de Maxi-Cosi met Oscar erin in de gordel heb vastgeklikt. De Maxi-Cosi staat nog keurig op zijn plek. Leeg. Op de achterbank ligt een spijkerjasje van Daan, meer niet.” In de psychologische thriller Oscar verandert Ilse’s leven in een ware nachtmerrie als haar vier maanden oude zoontje Oscar op klaarlichte dag verdwijnt. Een grootscheepse zoekactie wordt op touw gezet en al gauw lijkt er een verband te bestaan met een moordzaak en de mysterieuze verdwijning van een baby uit het verleden. Maar welke rol speelt Ilse zelf in deze kwestie? En wat heeft de rechercheur die de zaak onderzoekt te verbergen?

Oscar heet het nieuwe boek van Yvonne Franssen. In dit nieuwe boek volgen we het wel en wee van Ilse. Zij is eigenlijk wel de hoofdpersonage al doet de titel van het boek anders vermoeden. Ilse is o.a. moeder van baby Oscar. Oscar raakt vermist en dat is het begin van spannend verhaal.

En spannend is het zeker, vanaf het begin wordt je als lezer er in getrokken. Dat blijft zo gedurende het hele verhaal. Nergens vind je een verslapping in de spanningsboog. De auteur weet de aandacht van de lezer goed vast te houden, en ja ook bezig te houden. Er gebeurt namelijk zoveel, want we hebben een zaak in het nu en enkele gebeurtenissen uit het verleden. Maar hoe en wat heeft dat nu met elkaar te maken? Kortom als lezer denk en puzzel je mee.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, het is dan ook best wel eens schakelen, zeker met de overgangen naar het verleden. Daar moet je als lezer wel je aandacht bijhouden, anders is het verhaal niet te begrijpen. Daarnaast bevat het verhaal vele personages, ook dat maakt dat je bij de les moet blijven. Doet dat wat af aan de spanning etc. van het verhaal? Nee zeker niet, dat blijft op het juiste aangename niveau zitten.

De schrijfwijze van Yvonne is lekker vlot, lekker spontaan en dat leest lekker weg. Het verhaal komt ook beeldend over, je ziet het allemaal aan je voorbij trekken. Het boek is dan ook moeilijk weg te leggen. Je wilt de puzzelstukjes op zijn plaatst zien vallen, en dat gebeurt pas op het einde. Op een manier die je eigenlijk niet zag aan komen.

Samengevat : Een scherpe, spannende en meeslepende thriller van eigen bodem. Wel een boek voor de lezer die zich goed kan focussen, want er moet veel geschakeld worden in het boek. Yvonne Franssen een thriller auteur om in de gaten te houden. Aanrader !

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Futuro, Bol.com, AKO, Libris, Bookspot, Bruna