Recensie : De fluisteraar van Père-Lachaise

De fluisteraar van Père-Lachaise
Een roman met historie, over passie, revolutie, en samenzwering. Maar vooral over liefde op een kerkhof.
Auteur: Lars de Brabander
Uitgever : Aspekt .B.V.
9789464249552

Na een bewogen leven besluit de excentrieke Alphonse De Montadour noodgedwongen een verlaten graftombe te betrekken op het beruchte kerkhof Pére-Lanchaise in het Parijs van de 19e eeuw. Wat brengt deze oudere man zover? Wat kan er gebeurd zijn dat iemand beslist om al zijn materiële rijkdom in de vuilnisbak te gooien en als clochard verder door het leven te gaan? Op de begraafplaats komt de door vele harten beminde Alphonse in contact met bijzondere en beroemde, in hun rust verstoorde figuren. En terwijl de laatste Franse Revolutie zich op de achtergrond in het centrum van Parijs afspeelt, Heeft Alphonse de bizarre taak om een aanstaande revolutie op het kerkhof af te wenden. De Fluisteraar van Pére-Lanchaise is een macaber en geestig liefdesverhaal over een excentrieke zwerver met een geheim en een gave.

De Fluisteraar van Père-Lachaise, vertelt ons het verhaal van Alphonse De Montadour en vooral zijn gave. Alphonse heeft na een avontuurlijk leven plotseling alles achter zich gelaten en leeft een terug getrokken leven op de begraafplaats Père-Lachaise. Slapen doet hij in een graftombe. Hij is bevriend met muis Sam, de poortwachters en zo af en toe maakt hij een praatje met bezoekers van de begraafplaats… Er is echter meer… Alphonse kan met de doden spreken… Toen ik dat las had ik zoiets van dat is niet aan mij besteed, dat is mij te zweverig.

Ik heb echter doorgelezen omdat de manier van schrijven van Lars de Brabander boeiend en vlot is. Bovendien klinkt zijn verhaal macaber, maar weet de auteur het op een liefdevolle manier te brengen. Niks geen eng gedoe. Het is echter geen zomaar een boek en ook zeker niet voor iedereen bestemt. Want ondanks dat het niet eng is, staan er wel heftige gebeurtenissen in.

Het verhaal rond Alphonse is boeiend, door het verhaal heen begin je een band met Alphonse te krijgen, je sluit hem als het ware in je hart. Je voelt met zijn zorgen, verdriet etc. mee. Als lezer wordt je ook steeds meer nieuwsgieriger naar het geheim van Alphonse. Die spanning wordt goed opgebouwd en naar het einde toe vallen alle puzzelstukjes op zijn plek.

De non-fictie van het verhaal idem dito. Interessante stukken geschiedenis komen voorbij. Net als in het eerste boek van Lars de Brabander is non-fictie weer perfect verweven met fictie. Het valt dan ook op dat de auteur goede research heeft gedaan. Zijn geografische kennis viel mij in het bijzonder op.

De hoofdpersoon Alphonse De Montadour heeft dus een gave en een geheim. Alphonse gaat wijs met de gave om. Tussen de regels of het verhaal van Alphonse kun je wijze levenslessen ontdekken. Levenslessen die de mens ter harte zou moeten nemen. Een boek met een duidelijke boodschap.

Samengevat : De fluisteraar van Père-Lachaise is een bijzonder verhaal met vele facetten zoals: Passie, Historie, Geweld, Verdriet en Liefde! Kun je het boek macaber noemen? Nee dat viel mee, zweverig ja met vlagen. Het is nu eenmaal een andere wereld letterlijk en figuurlijk. Wie er in gelooft prima, wie niet ook goed toch? In ieder geval was het een boeiend boek met een interessante hoofdpersoon in de vorm van Alphonse De Montadour. Het boek is dan ook het lezen waard. Lars de Brabander een naam die we vast en zeker vaker zullen horen.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Aspekt, Bol.com , Libris, Rakuten Kobo, Standaardboekhandel, Bookspot, Bruna