Recensie : De Laatste Prinses

De laatste prinses
Een Tibetaans dorp onder Chinese heerschappij
Auteur: Barbara Demick
9789046828373

1958, Ngawa, Tibet: Als de zevenjarige Gonpo, kroonprinses van de Mei-Dynastie, na een reis met haar moeder terugkeert naar haar stad, ziet ze vanuit de verte bij hun paleis tenten van het Chinese volksbevrijdingsleger staan. De Chinese invasie betekent het einde van de wereld zoals ze die heeft gekend. Haar vader wordt afgezet, de boeddhistische kloosters moeten sluiten en de Dalai Lama gaat in ballingschap. Als enige van haar familie overleeft Gonpo de Culturele Revolutie. Ngawa wordt, als de eerste stad waar de Chinezen hun invloed willen doen gelden, haard van verzet tegen China.

Barbara Demick reconstrueert de ongelofelijke levensverhalen van de inwoners van Ngawa. Allemaal staan ze voor hetzelfde dilemma: verzetten ze zich tegen de Chinezen of kiezen ze voor samenwerking? Houden ze zich aan de boeddhistische leerstellingen van mededogen en geweldloosheid, of vechten ze?

Het boek begint met een korte uitleg van geschiedenis van Tibet tot aan de Chinese invasie in 1950. Daarna duikt journalist Barbara Demick in de levens van gewone Tibetanen tijdens de Chinese bezetting. Wat volgt zijn veelal schokkende verhalen. Verhalen van de doorsnee bevolking uit Tibet. We lezen hoe de Chinezen de controle over de levens van Tibetanen overnamen, in een poging hun unieke cultuur en religie te vernietigen.

Het boek vertelt de persoonlijke verhalen van verschillende Tibetanen. Deze verhalen nemen ons mee in hun leven en laat de rijkdom van de Tibetaanse cultuur en de ware geest van het Tibetaanse volk zien.

De Nederlandse titel is “De laatste prinses”, dat kan voor sommige lezers een beetje misleidend zijn, omdat je dan denkt een biografie over de laatste prinses van Tiber te lezen. Dat is maar gedeeltelijk waar. Dat is alleen aan het begin van het boek zo, daar lezen we het een en ander over de jeugd van van prinses Gonpo, dochter van een lokale ‘gyalpo’, ‘koning’ in het Tibetaans. Later in het boek is het nog maar spoorradius dat Gonpo voorbij komt. Het zijn de andere verhalen en gruwelijkheden zoals de zelfverbrandingen. Het is afschuwelijk en het laat zien hoe wanhopig sommige Tibetanen zijn op zoek naar vrijheid en de terugkeer van de Dalai Lama uit ballingschap.

Deze zelfverbrandingen komen met regelmaat terug in het boek, de beschrijvingen daarvan zijn zo mensonterend, dat het plezier etc. van het dit boek lezen erg afzwakt. Het was beter geweest niet zo vaak terug te komen op dit onderwerp. Eenmaal beschreven onthoudt de lezer deze gruwelijkheden echt wel. Hierbij de mensen die deze daad uit wanhoop onder name te kort te doen.

Het is op zich een boeiend, interessant en soms leerzaam boek, je leert bij over de cultuur, de onderdrukking van China en de daadkracht en volharding van een volk. Door alle gruwelijkheden die beschreven worden is het ook een opluchting dat je het boek dicht kan slaan. De waarheid kan confronterend zijn..

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Bol.com, Libris, Kobo, Standaardboekhandel, Bookspot, Bruna