Recensie : Hannes keuze

Hannes keuze
Auteur: Mascha Gesthuizen
Uitgever : Futuro
9789492939814

Het is 1952 als een jonge ongehuwde vrouw afstand doet van haar pasgeboren baby. Hanne is een vrolijke vrouw die al jong op eigen benen staat. Na de nodige omzwervingen komt ze Barend tegen, de man van haar dromen. Er is alleen één probleem: hij is getrouwd. Hun geheime relatie speelt zich af in het huis dat hij voor haar koopt en ze krijgen zelfs twee kinderen. Maar hoe lang kan Hanne dit leven volhouden? Chrissie leeft een gelukkig leven als haar ouders plotseling omkomen bij een auto-ongeval. Na hun dood vindt Chrissie papieren die een afschuwelijk geheim onthullen. Samen met haar beste vriendin gaat ze op zoek naar de waarheid. De vrouwen treffen elkaar en vinden zichzelf terug in de ander. Er ontstaat een band die liefde en haat kent. Het einde van Hannes leven nadert. Hoe kan Chrissie haar helpen bij het maken van de belangrijkste keuze in haar leven?

Hannes Keuze vertelt in grote lijnen het levensverhaal van zoals de titel al aangeeft Hanne.
Vanaf haar jeugd heeft Hanne het niet gemakkelijk gehad en ze belandt dan ook een moeilijk situatie, van pleeghuis, pleegouders, weer in de steek gelaten. Uiteindelijk een baan, emotioneel kwetsbaar waar mensen dan weer gebruik van maken met als resultaat zwanger, na de geboorte het kind moeten afstaan, sinds die tijd eigenlijk zoekend naar geluk, liefde en houvast…en je afgenomen kind.. Zoeken bijna je leven lang…

Het is een boek dat je grijpt, het laat je niet meer los, en je hebt het dan ook zo gelezen. Als lezer voel je een band met Hanne en later ook met Chrissie. Je leeft en voelt met ze mee. Het boek bevat maatschappelijke thema’s zoals adoptie, levensbeëindiging, drugs, rouw etc. De auteur verstaat de kunst dat op een respectvolle manier in een verhaal te verwerken en deze onderwerpen zo bespreekbaar te maken.

Het boek bestaat uit verschillende delen en tijdsbeelden, zodat we stap voor stap iedereen een beetje leren kennen. De in laatste twee delen valt het op dat er grote sprongen in de tijd genomen worden. Zoals bij de ontmoetingen van moeder en dochter en de ontwikkeling van hun band. Daar had je als lezer graag meer van willen weten, datzelfde geldt voor de laatste levensfase van Hanne. Het voelt nu als heel abrupt beëindigd. Je hebt als lezer het gevoel dat je iets gemist hebt om het boek goed af te sluiten.

Samengevat : Een pakkende roman met thema’s uit het leven gegrepen. Vlot geschreven van begin tot het einde, al voelde het einde maar half aan. Een roman die het lezen zeker waard is.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Futuro, Bol.com, Libris, Kobo, Standaardboekenhandel, Bookspot, Bruna