Recensie : Neem je plek

Neem je plek
Hoe acterende burgers de democratie vernieuwen
Auteur: Nanko Boerma
Uitgever : Futuro
9789492939876

Er wordt veel gesproken en geschreven over het ‘democratisch tekort’. Denk bijvoorbeeld aan de Toeslagenaffaire, schijnbaar zinloze inspraakavonden en (afgewezen) WOB-verzoeken. Maar dat ‘democratische tekort’ ligt niet in Den Haag, maar naast de deur. De claim is dat we in een democratische rechtstaat leven. De realiteit is dat we over de meeste dingen die voor ons écht belangrijk zijn niet zo heel veel te vertellen hebben. Dat hiërarchische, top-down sturing niet meer werkt, is de uitkomst van nagenoeg alle recente parlementaire enquêtes. Het is de hoogste tijd om de publieke ruimte zo in te richten dat de burgers zelf, spelend en handelend, het initiatief weer krijgen. Ruim baan voor de ‘dikke ik’? Nee, integendeel: acterende burgers zijn autonoom, loyaal, betrokken en oordeelkundig. Transacties zullen nooit stabiel zijn als ze geen waardevolle verbinding vormen, die voor alle betrokkenen een plus opleveren. De staat is verantwoordelijk voor de inrichting en bescherming van de publieke ruimte. Wij, de burgers zíjn de staat. ‘Neem je plek’ roept de lezer op om een acterend burger te worden, en laat zien wat we daarvoor samen te doen hebben.

Er is momenteel in Nederland van alles aan de hand, het lijkt dat de politiek geen goed meer kan doen… De democratie op zijn gat? In het nieuwe boek “Neem je plek” gaat het over de democratie. De democratie en de burger en wat je als burger kunt bijdragen. Daarmee bedoel ik bijdragen op een normale manier zonder je medeburger in gevaar of wat dan ook te brengen.

Democratie wat is dat nu eigenlijk, iedereen heeft er de mond van vol, maar weten we ook wat het inhoud? Democratie is een bestuursvorm waarin de wil van het volk de bron is van legitieme machtsuitoefening. In Nederland hebben we een indirecte democratie, wat wil zeggen dat het volk zich laat vertegenwoordigen door een gekozen orgaan, zoals een raad of parlement.

Het boek “Neem je plek” is volgens de auteur een probeersel van zijn hand, hij komt met ideeën, leidraden om de burger actief bezig te laten zijn met de democratie van het land. Stap voor stap wordt je als lezer meegenomen in dit proces van eventuele vernieuwing. De subtitel van het boek is dan ook “Hoe acterende burgers de democratie vernieuwen”.

Het boek is geen gemakkelijk boek om te lezen, al zal dat waarschijnlijk per lezer verschillen en hoe je tegen de democratie en de hedendaagse gebeurtenissen aankijkt… Wat niet weg neemt dat het boek zeker wel interessant is. Er zitten voor eenieder leerzame hoofdstukken bij.

Een boek dat is opgebouwd in verschillende delen : Waarom is onze democratie aan vernieuwing toe? Wat is de crux (kern) van de deze vernieuwing ? Hoe realiseren we de vernieuwing? Tenslotte : Waartoe leidt de vernieuwing en wat is het actieplan om deze te realiseren? De auteur bij ieder van deze delen met argumenten voor de burger om zich actief in te zetten voor de democratie. Zeker op sommige punten interessant. Als is dat een mening die ook weer van de persoon af hangt hoe die tegen de tegenwoordige tijd en gebeurtenissen aankijkt. Hoe ver ga je er in mee en waar ligt je grens? Persoonlijk vind ik dat sommige allang de grens zijn over gegaan….

Democratie het is en blijft een moeilijk onderwerp. Als burger kies je via je stemrecht voor een volksvertegenwoordiging. De mensen die onze democratie vertegenwoordigen of om zeep helpen, net hoe je het zien wil.. hebben we zelf op die plek verkozen..Ja dat is stof om over na te denken… Het boek “Neem je plek” kan zeker een antwoordt geven. Het heeft goede argumenten over hoe je als burger kan bij dragen aan meer actieve democratie. Boek is interessant voor de echte politiek geïnteresseerde.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Futuro Uitgeverij, Bol.com, Kobo , Libris, Standaardboekhandel, Bookspot, Bruna