Recensie : Gebroken Levenslijnen

Het is 1991 als in Joegoslavië de oorlog uitbreekt. Niemand had het zien aankomen. In 1998 valt definitief het doek voor de Joegoslavische federatie: het houdt op te bestaan. Svetlana’s droom valt in duigen. Ze zou gaan studeren in Engeland met het geld dat haar ouders door heel hard werken, hadden gespaard. Ze verliezen alles en Svetlana’s leven neemt een dramatische wending. Met haar familie probeert ze te overleven. In 2002 trouwt ze en verhuist ze met haar man naar Nederland. Ze leeft 15 jaar in de illegaliteit, omdat haar een Nederlandse status wordt onthouden. Ze gaat niet bij de pakken neerzitten en wordt actief als vrijwilligster. Haar huwelijk verslechtert en ze wil het ontvluchten, maar ze wordt zwanger en besluit haar huwelijk een laatste kans te geven. ‘De oorlog is in mij,’ zegt ze als ik haar in 2011 ontmoet. Als een ongenode gast heeft het zich genesteld in haar leven en dat van haar familie. Wederom neemt haar leven een onverwachtse wending als haar zoon in 2016 stateloos wordt. Ze keert terug naar haar geboorteland, maar ontdekt dat haar thuis ten prooi is gevallen aan een onafwendbare teloorgang. Ze neemt een ingrijpend besluit dat grote gevolgen zal hebben voor haarzelf en haar zoon.

Gebroken levenslijnen is het nieuwe boek van auteur en wetenschapper, mensenrechtenactiviste Saskia Harkema. Met een boek van Saskia Harkema weet je als lezer dat het vaak een aangrijpend en vooral waargebeurd verhaal is. Dat is ook weer het geval bij “Gebroken Levenslijnen”.

In dit boek leren we Svetlana kennen. Aan de hand van haar levensverhaal lezen en leren we vooral veel over het voormalige Joegoslavië en het uiteenvallen daarvan. Voor over de gevolgen daarvan voor de lokale bevolking. Vrienden worden plotseling als vijanden gezien.. Levensdromen vallen in duigen en nog veel meer ellende..

Naast dat we het levensverhaal Svetlana leren kennen, lezen en leren we ook veel over de geschiedenis Joegoslavië en zijn toenmalige leider Tito. We lezen en leren ook veel over Macedonië, Kosovo, Servië… Dat is zeker handig om ook het levensverhaal en de problemen waar Svetlana tegenaan loopt beter te begrijpen.

Het levensverhaal van Svetlana is aangrijpend, het maakt best wel verdrietig, maar tegelijkertijd toont het de veerkracht van Svetlana en andere uit dit deel van Europa. Hier kun je alleen maar respect voor op brengen, en met dit respect hopen dat het ooit beter gaat worden. Hoop moeten we altijd houden!

Het is een boek dat ondanks het zware onderwerp vlot leest, dit door de vlotte manier van verwoorden door de auteur. Na het lezen blijven je nog wel even met het boek bezig. Vooral omdat je onwetend was over de vele feiten die naar voren komen in het boek. Zo zie je maar weer dat de onbekende verhalen van de anonieme mens zo boeiend, interessant, leerzaam en aangrijpend kunnen zijn….Dit is boek dat eigenlijk iedereen zou moeten lezen….

Mijn dank gaat naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Futuro, Bol.com, Libris, Standaardboekhandel, Bookspot, Bruna