Recensie : De relatieschatkist

In de hedendaagse Nederlandse samenleving bevinden vele mensen zich in een partnerrelatie of zijn ernaar opzoek. Er wordt veel aandacht besteed om de juiste partner aan te trekken en binnen te halen, maar wat gebeurt er eigenlijk als je eenmaal iemand hebt gevonden en je in een serieuze partnerrelatie terechtkomt? Op school leren we verscheidene vakken die ons helpen om als volwassenen zelfstandig te kunnen functioneren en een goede baan te vinden, maar het relatieconcept blijft tot de dag van vandaag nog steeds een raadsel. Wat eigenlijk best vreemd is aangezien een relatie met een geliefde veel invloed uitoefent op onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Maar vele relaties en huwelijken stranden of monden uit in een vechtscheiding waar ex-partners en helaas ook veel kinderen jaarlijks gedupeerd door raken. Het boek ‘De relatieschatkist’ is een algemeen hulpboek voor iedereen en kan als een toegankelijke handleiding worden gezien voor alle koppels, jong en oud ongeacht cultuur, leeftijd en sociale klasse. ‘De Relatieschatkist’ staat voor een gezonde relatie en om die te kunnen openen zijn elf sleutels essentieel. Deze sleutels vertellen ons wat wij nodig hebben om een harmonieuze en gezonde relatie te kunnen aangaan en behouden, om zo de schatkist te kunnen openen naar een langdurige en solide partnerrelatie.

De relatieschatkist is een boek zoals de titel doet vermoeden dat gaat over relaties en het hoe je kunt werken aan een goede relatie. Aan de hand van zogenaamde elf sleutels of elf stappen. Stap voor stap krijgen we advies hoe te werken aan een relatiecrisis of het verbeteren van een relatie. Zo leren we over het vertrouwen in een partner, wat daar bij komt kijken etc. Ook wordt er de lezer een spiegel voor gehouden door het hoofdstuk over Kindpijn. Over hoe je vaak weggestopte jeugdtrauma’s meeneemt naar je volwassene leven en hoe dat van invloed kan zijn op je relatie.

Het boek leert de lezer vooral jezelf eerst onder de loep te nemen en jezelf te accepteren hoe en wat je bent, een goede stap voor het hebben van een goede relatie. Zo komen er vele punten voorbij om samen met je partner gelukkig te zijn. En hoe je het ook wendt of keert, het is en blijft een kwestie van geven en nemen, van beide kanten.

Dit boek kan voor mensen die relatieproblemen hebben zeker een goede hulp zijn, de vele punten die benoemd worden komen uit de praktijk en ervaring van de auteur Lyona Rose. Het boek geeft de lezer vele inzichten. Een boek toegankelijk geschreven is, vlot leest, geen moeilijk gedoe, kortom een aanrader voor iedereen die of een relatieprobleem heeft of aan de relatie wil werken.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Futuro voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Futuro, Bol.com, Libris, Standaardboekhandel, Bookspot, Bruna