Review : Het Haagsche Binnenhof

Het Haagsche Binnenhof, ja iedereen kent het wel en zeker met de laatste jaren met een te dure uitgevallen restauratie, zal het de mensen niet ontgaan zijn… Vandaag in de recensie het boekje ” Het Haagsche binnenhof” van H. E. van Gelder. Het boekje is uitgegeven in 1946 en bevat 91 pagina’s. In het boek begint de auteur ermee om Het Haagsche Binnenhof een nationaal monument te noemen en waarschijnlijk heeft de auteur dat toen al goed opgemerkt.

Het Binnenhof kent een rijke geschiedenis en dat wordt in dit boekje uitgebreid uitgelicht. Het Binnenhof , vroeger ook wel bekend als het Hof van Holland is nu een gebouwencomplex in het centrum van Den Haag waar de Nederlandse politiek nu een grote rol speelt. Vroeger was het echter het domein van de graven van Holland. Daarbij moet je denken aan de dertiende eeuw. Personen die vast wel een belletje doen rinkelen zijn o.a. Floris IV en Floris V en later Frederik Hendrik.

Door het gehele boekje lezen we over de bouw, de verbouwing, uitbreiding en alles wat nog niet meer over het Haagsche Binnenhof. Stap voor stap lees je over het Binnenhof tot wat het in 1946 was.. Voor en tegenstanders… De kosten en noem maar op… Echter, we lezen ook over de periodes dat men dacht dat het nodig zou zijn om het Binnenhof af te breken…. Nu mag je stellen dat dat gelukkig niet gebeurd is. Het Haagsche Binnenhof heeft ook een tijdje dienstgedaan als Departement van Oorlog, toen Nederland onder Lodewijk Napoleon gebukt ging. Ook lokale verengingen konden er toen gebruik van maken. Natuurlijk mogen we niet vergeten dat in de Tweede Wereldoorlog de Duitsers gebruik maakten van het Binnenhof.

Dit boekje met maar 91 pagina ’s geeft op een duidelijk manier weer van het wel en wee van het Binnenhof. Daarnaast bevat het ook de nodige illustraties en foto’s, die het verhaal van de auteur goed aanvullen. Het lezen van ” Het Haagsche Binnenhof” is even aanpassen dit vanwege het deftige taalgebruik, wat in die dagen normaal was… Als je daar eenmaal aan gewend bent is het boekje gauw gelezen. Ja iets voor tussendoor, maar zeker niet minder interessant.