Recensie : Graf 521

Nadat rechercheurs Laura Mandemaker en Hans Dijkma ternauwernood aan de dood zijn ontsnapt, vinden zij een nieuwe standplaats. Daar worden ze vrijwel direct geconfronteerd met een totaal onverklaarbare zaak. In de vloer van een kathedraal worden twee verse lijken gevonden. Het team waarvan beide rechercheurs deel uitmaken, start een uitgebreid onderzoek naar de identiteit van de slachtoffers en de dader(s). Voordat ze zich de zaak eigen hebben gemaakt, dient zich een volgende dode aan. Laverend tussen spanningen binnen het team, henzelf en het onderzoek, naderen Laura en Hans de bizarre ontknoping.

Graf 521 is het nieuwe boek van Franziska Weissenbacher. Een echte thriller. In het verhaal volgen we Laura Mandemaker en Hans Dijksma, twee rechercheurs die vanuit Amsterdam naar Den Bosch zijn overgeplaatst. Hier worden ze meteen voor de leeuwen geworpen en worden ze geconfronteerd met twee lijken in de kathedraal. Daar komt nog een verdacht overlijden bij. Dus beide rechercheurs moeten vol aan de bak.

Dit vormt de basis van een spannend verhaal, van het begin tot het einde. Vanaf de eerste pagina wordt je het verhaal in gezogen en wordt je niet meer losgelaten. Het verhaal wordt van uit twee perspectieven verteld : die van Laura en Hans en die van de dader Marion. Dat wordt al vrij snel prijsgegeven in het verhaal. Is dat jammer? Vaak wel, maar in dit verhaal zeker niet. Je weet nu dat er jacht op Marion gemaakt gaat worden en dat bied genoeg spanning en perspectief voor het verhaal. Je zou bijna zeggen van een thriller belandt je in een psychologische thriller.

De schrijfstijl is lekker vlot en de auteur heeft zich goed verdiept in het psychologische gebeuren door het gehele verhaal. Hoe en wat ga ik hier natuurlijk niet vertellen daarvoor moet je het boek zelf lezen. Het verhaal komt ook goed beeldend over. Je waant je echt in Den Bosch en krijgt de neiging om er zelf een kijkje te nemen. De personages zijn goed uitgewerkt, ze komen niet oppervlakkig over.

Samengevat : Een goede thriller die het lezen meer dan waard is. Het thema wat je tussen de regels door leest is zeker actueel : Pesten op school. Het kan iemand voor het leven beschadigen met alle gevolgen van dien. Zeer mooi verweven in het verhaal. Het boek is dan ook zeker een aanrader.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij LetterRijn voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : LetterRijn, bol.com, Libris , Bookspot, Bruna