Recensie : De Adel en de Nazi’s

Na de Tweede Wereldoorlog raakte de Duitse keizersfamilie Hohenzollern al hun landerijen, kastelen en kunst kwijt. Met rechtszaken, intimidatie en manipulatie proberen zij tot op de dag van vandaag hun verloren eigendommen terug te krijgen. Alles draait om de vraag: waren de Hohenzollerns goed of fout tijdens de Tweede Wereldoorlog? Hebben zij Hitler aan de macht geholpen en collaboreerden zij met de nazi’s?

Sinds 1945 zet de familie Hohenzollern vol in op de eigen onschuld en beweert zelfs in het verzet actief te zijn geweest.

In een grondig en meeslepend betoog opent de gerenommeerde historicus Stephan Malinowski de frontale aanval op vijf generaties van de familie Hohenzollern. De keizer en de nazi’s is een aanklacht tegen de collaboratie van de keizerlijke familie en de Duitse adel. Dit boek belicht voor het eerst de prominente rol die zij speelden op een keerpunt in de twintigste eeuw – met sleutelscènes in Wieringen en Doorn.

“De Adel en de Nazi’s” is Nederlandse vertaling van een in Duitsland onderscheiden boek, namelijk beste Non-fictie boek. Het boek gaat uitvoerig in over de collaboratie van de Keizerlijke Familie- De Hohenzollern. Ondanks dat je als lezer meteen in het boek gezogen wordt, is het wel zware kost, en leg je het boek met regelmaat even weg. Het is ook meteen duidelijk dat de auteur een zeer gedegen onderzoek naar de voormalige Duitse Keizerlijke Familie heeft gedaan, het is allemaal zeer gedetailleerd.

Zoals de titel doet vermoeden gaat het om De Hohenzollern en de Nazi’s. Beide zijn zo kunnen we wel stellen voorgoed met elkaar verbonden, want er is nog steeds een discussie van de nazaten van de Hohenzollern over restitutie- en schadevergoedingsclaims. Claims waarin het huidige hoofd van de familie het allemaal doet voorkomen als een vergissing etc. Men zou nooit iets met het nationaalsocialisme te maken hebben gehad, ze zouden zelfs in het verzet hebben gezeten… Ja leg dat na dit boek met overduidelijke tekst en foto’s maar eens uit. De auteur weet namelijk in het boek heel duidelijk te maken wat en waar de Keizerlijke familie zich mee bezig hield. We krijgen namelijk de verschillende belangrijke spelers in de Hohenzollern-familie, hun activiteiten voor, tijdens en na het Derde Rijk voorgeschoteld.

Stephan Malinowski, de auteur legt op een zeer gedetailleerde wijze uit waarom deze adellijke personen in de smaak vielen bij het nieuwe regime in Duitsland. Het maakt glashelder hoe ze de activiteiten van de nazi’s tolereerden of zelfs steunden. Denk daarbij aan de Jodenvervolging.. Tot je verbijstering moet je lezen dat de voormalige keizer in de jaren 20 van de vorige eeuw al een voorstander was van het uit de weg ruimen van de Joden. Iets wat in de jaren 40 daadwerkelijk gebeurde… We weten allemaal hoe en wat en dat zoiets nooit meer mag gebeuren.

Wat was de doelstelling van deze openlijke steun aan de Nazi’s was? Dat was de ijdele hoop op herstel van de monarchie. Hitler had de Kroonprins en de ex-keizer namelijk beloofd de monarchie te willen herstellen. Hitler kwam echter alras op zijn belofte terug na zijn verkiezingsoverwinning in 1933. Waarom men dan toch de Nazi’s bleef steunen valt moeilijk te begrijpen. Waarschijnlijk was men het toch met de gedachtegang eens.. De feiten die in het boek voorbij komen daar kun je moeilijk aan voorbij. Het boek geeft dan ook geen al te best beeld van de Hohenzollern in die tijd.

De discussie of de Hohenzollerns een wettelijk recht hebben om hun bezittingen terug te vorderen speelt nog steeds, ook dat komt goed uitgewerkt in het boek voorbij. Het geeft een goed beeld over waar het nu echt om gaat en wat het probleem is….tot op de dag van vandaag…

Samengevat kunnen zeggen dat het een zeer compleet boek is over de handel en wandel van de Keizerlijke Familie ten tijde van het Nazi-tijdperk. Het boek bevat een zeer uitgebreide bronnenoverzicht, zo wie er nog meer van wil weten kan daar zijn weg vinden naar ander materiaal. Wees er al lezer echter goed op voorbereid dat het “Zware Kost” is en dat je voor dit boek echt je tijd moet nemen. Als je dat kunt of doet, is het boek zeker een aanrader. Een boek met een hoog educatief gehalte.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij Nieuw Amsterdam voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : Uitgeverij Nieuw Amsterdam, Bol.com, Libris, Standaardboekhandel, Bookspot, Bruna