Review : Het Hof

Korte samenvatting van een Koninklijke Huishouding. Aandenken t.g.v. de Troonswisseling April 1980. Cartoons van bekende Nederlandse politici die door Opland worden voorgesteld als behorend tot het hof van de Koningin. Het boek is geschreven of beter gezegd getekend door Opland en dat is het pseudoniem van de politieke cartoonist Rob Wout (Amsterdam, 18 juli 1928 – aldaar, 19 juli 2001) . De mensen kennen hem o.a. van zijn cartoon ‘kernwapens de wereld uit’. Zijn tekeningen spraken zeer aan, bij het publiek maar ook bij de bespotte politici zelf.

Als je door het boek bladert, denk je in eerste instantie dat je te maken hebt met een kinderboek. Iets wat eerlijk gezegd zo maar zou kunnen. Maar of het verstandig is… Je zet tenslotte zo de kinderen wel op het verkeerde been. Kinderen zouden ook in de verleiding kunnen komen om het als kleurboek te gebruiken…

Nee het boek kun je beter zie als een grap. Beatrix krijgt van de cartoonist een gehele ” nieuw hofhouding”. In 80 pagina’s ( ongeveer want paginanummers ontbreken in het boek) zien de meest komische cartoons van politici uit de periode van Juliana en Beatrix. Denk daarbij aan namen als : Wiegel, Van Agt, Wim Kok, Ruud Lubbers, Smit-Kroes en alle zijn plotseling Baron, Barones etc.

Op zich een leuk boek, wat zeker een glimlach op je gezicht doet verschijnen. De ” geschreven” tekst vond ik moeilijk om in te komen. Het is iets wat je als lezer niet zo gewend bent.. In alle opzichten een ” vreemd” boek zal ik dan maar zeggen. Maar zeker leuk voor de koninklijke boeken verzameling.