Recensie : De Kliniek

Machtspelletjes, geweld, intimidatie. Hoe houdt Sanne zich staande in deze gestoorde omgeving?

Na haar artsenexamen neemt Sanne Molenaar een baan aan in een tbs-kliniek. Met een aantal collega’s kan ze goed opschieten, maar anderen zijn nauwelijks te onderscheiden van de patiënten. Machtspelletjes en intimidatie zijn aan de orde van de dag. Als Sanne in een gevaarlijke situatie belandt met een zedendelinquent, wil ze het liefst vertrekken. Maar ze heeft intussen iets ontdekt wat de weg terug onmogelijk maakt…

In het boek “De Kliniek” volgen we Sanne, die een baan geaccepteerd heeft in een TBS Kliniek. Al snel ontdekt Sanne dat er vreemde dingen in de kliniek gebeuren. Ze neemt het waar, registreert en gaat uiteindelijk actie ondernemen… Neem daarbij haar privé problemen en het bordje van Sanne ligt vol. Vol problemen die opgelost dienen te worden..

Van begin tot het einde valt er voor de lezer wat te beleven. Daarbij is het interessant hoe Sanne groeit in het verhaal, van een vrouw met weinig zelf vertrouwen tot een zelf beraden vrouw die weet waar ze voor staat. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. De schrijfstijl van de Auteur is vlot en de toch best wel zware materie van een Tbs-kliniek wordt op een duidelijke manier beschreven.

Het verhaal en daar mee ook de spanning wordt langzaam opgebouwd. Als lezer krijg je de kans Sanne en de werkzaamheden in de kliniek beter te leren kennen. Als dan eenmaal in het verhaal zit gaan we stap voor stap naar het plot toe. Het maakt dat je als lezer het boek niet wil weg leggen. Je wilt gewoon weten hoe, wie en wat. Dat wordt tegen het einde pas goed duidelijk. Tot die tijd kun je als lezer zelf nadenken over de gang van zaken.

Je merkt dat de auteur ervaring heeft als psychiater en gespecialiseerd in de behandeling van mensen met gedragsstoornissen. Daar zit een TBS Kliniek vol mee. De personages van de kliniek komen dan ook goed gedetailleerd over. De hoofdpersonage komt bijzonder goed over. Daar voel je als lezer een band mee. De thema’s van het boek zijn actueel, de regels rond covid, drugs en andere misstanden die zich kunnen voordoen binnen de kliniek. Het verhaal is fictie maar toch met een knipoog naar de realiteit. Een goede inkijk van het leven binnen een TBS Kliniek. Boek is zeker een aanrader.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij De Crime Compagnie voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Boek is o.a. verkrijgbaar bij : De Crime Compagnie, bol.com, AKO, Libris, Bookspot, Bruna