Review : De Koningsvleugel

De Koningsvleugel gaat over Paleis Noordeinde, en dan met name de particuliere appartementen van het paleis. Het boek dateert uit 2001, dus ten tijde dat Koningin Beatrix veelvuldig gebruik maakte van Noordeinde.

De particuliere appartementen bevinden of bevonden zich voornamelijk in de zuidwestelijke achtervleugel van het paleis. De titel ” koningsvleugel” verwijst naar de privé-vertrekken van de koninklijke familie. Daarbij moet je denken aan : Willem I, koningin Wilhelmina, koning Willem III, koningin Sophie, koningin Emma, koningin Wilhelmina en prins Hendrik en ja ook Koningin Juliana en prins Bernhard. Zo valt er in het boek veel te lezen over bijvoorbeeld salons, zitkamers, slaapkamers en badkamers van bovengenoemde personen.

Het boek biedt echter meer dan dat. De auteur René Cleverens heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar deze particuliere appartementen. De auteur beschrijft zo kamer voor kamer. We lezen over wie die kamer in het verleden gebruikte en waar en wie het ten tijde van de regeerperiode van Beatrix voor diende of gebruikte. Maar dat niet alleen… Als lezer krijg je een goed gedetailleerde beschrijving van het meubilair, schoorsteenmantels, plafonds, kamerbetimmeringen, wandbespanningen, gordijnen en tapijten en nog veel meer. Na lezen van het boek heb je een goed beeld van hoe en wat. Wat dan opvalt, is dat er heel veel in die periode ( 1817 tot 1940 ) heel veel veranderd werd aan het interieur van de salons, slaapkamers enzovoort… De guldens uit die tijd werden grif uitgegeven.

Deze interessante informatie wordt aangevuld met plattegronden en niet eerder gepubliceerd beeldmateriaal. De auteur heeft goed gebruik gemaakt van de toegestane bronnen. Het boek is overigens mede mogelijk gemaakt door het toen nog Prins Bernhardfonds.

Is er ook kritiek op het boek? Ja het is jammer dat er her en der schrijffouten in zitten. Om een voorbeeld te noemen : in het boek staat dat koning Willem III en Koningin Sophie in 1949 hun intrek namen in Paleis Noordeinde… Denk toch echt dat de auteur 1849 bedoelde…. Misschien dat het niet iedereen zal opvallen, maar de echte Oranje kenner pikt het er zeker meteen uit. Beetje jammer voor wat voor de rest een prima en interessant boek is, want het geeft een goed historisch overzicht van de particuliere appartementen van Paleis Noordeinde.